עמוד:91

אפשר לבקש מהילדים שיצלמו בשכונה שלהם מקומות שיש בהם פסולת שזרקו ברחוב . אפשר להדפיס את התמונות ולכתוב ליד התמונה מה הסכנה שיכולה לגרום האשפה ומה אפשר לעשות , או להגיד בעל-פה . אפשר להכין מצגת . בספר הדיגיטלי אפשר להעלות קבצים . הטקסט " תפסו חזק" מתוך הספר " תשמור על העולם , ילד " ! מאת ג'ון ג'אבנה לפני שהילדים מתחילים לקרוא את הטקסט אפשר לשאול אותם מה הם משערים שיהיה הנושא של הטקסט – יש כאן בחירה בכותרת מעניינת ומסקרנת . אי- אפשר לדעת לפי הכותרת על מה יהיה הטקסט . בשלב השני אפשר לכוון אותם לחשוב על הטקסט שקראו מוקדם יותר ועל התמונות שראו ואז שוב לשאול במה , לדעתם , יעסוק הטקסט הנ . ל " פעילות – 1 בחלק הראשון של ה פעילות הילדים מתבקשים לסמן משפטים . זוהי הזדמנות להזכיר מהו משפט , איפה הוא מתחיל ואיפה הוא מסתיים . לפני סימון המשפטים הכוללים את המילה " עלול " אפשר לקרוא משפטים אחרים ולבקש מהילדים לקרוא את המשפט השלם ולהצביע על סימן הפיסוק שעל פיו ידעו מתי המשפט מסתיים . בחלקה השני של הפעילות התלמידים מתבקשים להסביר את השימוש החוזר במילים האלה - גם בטקסט הזה השימוש החוזר במילה " עלול " ממחיש את הרצון של המחבר לעורר בקורא ים את המודעות לסכנות בבלוני ההליום לחיות החיות בים . פעילות – 3 יש כאן הזדמנות לכתיבת שיח מורחב הכולל גם הנמקה . פעילות – 5 אפשר להרחיב ולדבר על בחירת הכותרת של הטקסט – יש כאן בחירה בכותרת מעניינת ומסקרנת . אי- אפשר לדעת לפי הכותרת על מה יהיה הטקסט . פעילות – 6 כתיבת רשימה של משפטים ( המלצות ) בעלת נושא משותף . הילדים עושים שימוש במילים מודאליות כמו אסור , צריך . הטקסט המדרש " שאם קלקלת , " ... קהלת רבה ט' הרחבה על המדרש כסוגה תופיע בפרק " דברי חכמים . " פעילות – 1 יש לוודא כי הילדים הבינו את המדרש . אפשר להרחיב את העבודה על המילים הקשות בעזרת דוגמאות . מומלץ לעשות גם חזרה על מה שכתוב בספר בראשית בנוגע ל מה שברא אלוהים . פעילות – 2 רצוי להשאיר את האגדה ללא מוסר השכל מפחיד וגם להדגיש לילדים כי היום אפשר לעשות כל מיני דברים כדי " לתקן . " בנוגע לאיור שלצד המדרש - לצד טקסט המדרש מוצג איור הנותן פרשנות ( של המאיירת ) לטקסט . הוא מציג דבר שלא הוזכר בטקסטים הקודמים ש בפרק ( נושא זיהום אוויר ) . הוא כן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר