עמוד:84

יכולים לעזור לגדולים מהם , ובסיפור " הפיל והפרפר " ההבדל בגודל הדמויות מוביל למסקנה שיצורים שונים יכולים להיות חברים . כל אחד ואחת מהמור ים יתאימו את הדיון לרמת הכיתה , ו יבחרו אם להנחות את התלמידים לעבודה עצמאית או להעדיף דיון משותף . פרק מתוך " פו הדוב : " " פר ק שנ י שבו פו הולך לביקו ר ונקל ע לצר ה" מאת א"א מילן אפשר לבקש מהתלמידים לקרוא את ההמהום שבתחילת הסיפור של פו בקול רם ובקצב קבוע , לשם שעשוע ( מטרה נוספת היא קריאת מילות תפל . ( אפשר לעשות פעילות זו גם בסוף לימוד הסיפור . פעילות , 4 סעיף ג – בעקבות הכתיבה ניתן לקיים דיון בו הילדים יציגו את דעותיהם ויתייחסו ויגיבו בצורה נאותה אחד לשני ואולי ינסו לשכנע בצדקתם . פעילות , 5 סעיף ב – חשוב להדגיש את ההומור הטמון בסיפור על פו , למשל : כשפו תקוע בכניסה לביתו של ארנב , כשהוא מהמהם לעצמו , כשהוא מדבר עם חברו ארנב ועוד . הילדים יכולים לספר מה הצחיק אותם בסיפור או מתי הם חייכו בקריאה . כן אפשר להבחין בין המאורעות המצחיקים ( בקשו מהתלמידים לדמיין לנגד עיניהם את פו התקוע , ( לבין הדברים הנאמרים בשיחה בין פו וארנב . פעילויו ת " לקראת סיום" פעילויות – 4-1 הפעילויות עוסק ו ת בפתיחים של סיפור . הפתיח בסיפור משמש להצגת הרקע לסיפור ( דמויות , זמן , מקום . ( לא בכל סיפור כל הפרטים הללו מופיעים , אך תפקידו של הפתיח זהה ומטרתו לספק לקורא ים רקע לשם הבנת המשך הסיפור . במהלך שני כרכי הספר יש לילדים הזדמנויות לכתוב סיפורים . לעתים פעילויות אלה מלוות במחוון . ניתן להחזיר את התלמידים לפעילות זו העוסקת בפתיחים בזמן כתיבת סיפור ולהגדרה של פתיח . פעילות , 2 סעיף ד – הדרך ותיאורה הם מוטיב מרכזי בסיפור הנ , ל" היא מוזכרת לאורך כל הסיפור ( אפשר לבקש מהתלמידים לסמן את התיאור שלה לאורך הסיפור ) . התיאור שלה מלווה את המחשבות של הפיל וההתרגשות שלו בזמן שהפרפר עולה אליו וגם את ההליכה של הפיל והפרפר ביחד . אפשר לשאול את התלמידים האם הדרך בין ביתו של הפרפר לביתו של הפיל ארוכה או קצרה . אפשר לדבר על הדרך כדימוי לדרך יצירת / התהוות מערכת היחסים בין שתי החיות – התקרבות איטית וזהירה . פעילות , 7-5 פעילויות בנוש א הפכים – מציאת ההפכים מעשירה את אוצר המילים של הילדים . פעילות כתיבת הסיפור מעמיקה את חשיבתם על ההפכים , ולפיכך מעשירה גם היא את אוצר המילים שלהם . אם הילדים מתקשים במציאת הפכים אפשר לעזור להם , ולהציע את הדוגמאות האלה : אור – חושך , צעיר – מבוגר , רדודים – עמוקים , חלק – מחוספס , יפה – מכוער , מהיר – אטי ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר