עמוד:78

הפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד " ( עמוד 044 בספר הלימוד ) הנושא : השפה העברית . בפרק זה שלוש יצירות : סיפור ושני שירים . כל היצירות עוסקות בנושא של מילים נרדפות . השירים " אפשר לומר אותו דבר בכל מ י ני מילים" ו"מילים אחיות" עוסקים שניהם במפורש במילים נרדפות , אך כבר בשיחה על הסיפור " סבתא בטרנינג" אפשר לדון בנושא באמצעות דיון במילים במשלב גבוה ( מילים " חגיגיות , " כהגדרתן בסיפור ) שהילדים מכירים את הנרדפות שלהן . מטרות הוראת הפרק : ההיבט האורייני- לשוני – מטרת הפרק היא קידום המודעות לנושא של המילים הנרדפות ובעיקר להיבט החברתי-תקשורתי של השימוש והבחירה במילה מסוימת ( קשור ל נושא " משלב שפתי . ( " אנו בוחרים במילה כלשהי לפי ההקשר התקשורתי- חברתי שלה . מילה כמו " ממטרים , " למשל , נשמעת רק בתחזית מזג האוויר , ומילה כמו " חמה" מופיעה בעיקר בשירים או בסיפורים , והיא שייכת למשלב ספרותי . בשלב זה הילדים מכירים את המושג " מילים נרדפות , " והם יוכלו להבחין בין מילה הרווחת בדיבור היום- יומי ובין מילה אחרת . " המודעות להלימה המשלב ית ולרכיבים הלשוניים של המשלב היא בעלת תרומה חשובה לקידום כתיבה , שהרי שיפור יכולת הפקת הטקסטים בבית הספר קשורה ביכולת לשכתב ולתקן את הטקסטים מלשון הדיבור ללשון הכתובה . " טיפוח המודעות לתופעות לשוניות ( כמו מילים נרדפות והלימה משלבית ) לפיכך חשוב ה כבר מגיל צעיר . הילדים יתוודעו למורכבות הבחירות שיש בשפה כשילמדו , למשל שכמה מילים יכולות להצביע על עצם אחד ( כמה מסמנים לאותו מסומן . ( הפעילויות בפרק מאששות את הידיעה הזאת . 44 שלום , צ ' וקוטלר , פ . ) 1121 ( ' ההומור הלשוני – תיאוריה ומעשה . בתוך א ' זיו וא ' סובר ) עורכים , ) חשיבותה של אי -רצינות – קובץ מאמרים רב- תחומי בחקר ההומור ) עמודים . ) 128-149 ירושלים : הוצאת כרמל . עמודים . 122–121

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר