עמוד:73

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " אני אוהב להירטב " מאת מירה מאיר פעילות , 1 סעיף ב – בפעילות זו כדאי לשוחח עם הילדים על ההעדפות שלהם ( להירטב בחוץ או להיות בבית בזמן שיורד גשם . ( אפשר לערוך הצבעה , וכך גם ילדים שלא הספיקו או לא רצו להתבטא בקול ירגישו שייכים לקבוצה כלשהי . פעילות – 2 בשאלה הזו הילדים מתבקשים להוכיח את תשובתם לפי הכתוב בשיר . התלמידים נדרשים להסיק מסקנות מן הכתוב בבית השלישי על האם ( אם היא קוראת לבנה הביתה , זה יכול להיות סימן שהיא עצמה אינה אוהבת להיות בחוץ בגשם , אבל זה גם יכול לנבוע מתוך דאגה וחשש שהוא יחלה , ( ומן הכתוב בבית הרביעי על מבוגרים בכלל . פעילות – 3 הצעה לפעילות כיתתית : כל ילד וילדה יקרא ו בתור ם מילה שכתב ו בענן , ושאר הילדים בכיתה יחליטו אם המילה מתאימה רק לחורף ( למשל : המילה " מים" מתאימה לכל השנה ולא רק לחורף . ( כדאי לכתוב על הלוח את המילים שכל הכיתה הסכימה להן , ולבקש מהילדים לסמן › ליד כל מילה שמופיעה גם בענן שלהם . ילדים שכתבו בענן את כל המילים שהכיתה הסכימ ה עליהן יקבלו ציון לשבח . הטקסט " אל-ף"בי"ת של חורף " מאת תור שר ב פעילות – 4 האות מ"ם עשירה במילים במיוחד , והפעילות תסב את תשומת לבם של הילדים לכך . פעילות – 5 כ המשך לפעילות בספר אפשר לקיים תחרות בין התלמידים בהתאמת מילים לאותיות האל -ף " בי " ת שהן מתחילות בהן . על הרצפה ( או על הלוח ) מפוזרות אותיות האל - ף" בי"ת , מחציתן בצד ימין של הכיתה ומחציתן בצד שמאל ( יש לחלק את האותיות באקראי . ( על השולחן מונחת ער מת כרטיסיות מעורבבות ובהן כתובות מילים הקשורות לחורף . הכיתה מחולקת לשתי קבוצות מתחרות : צד ימין ( והאותיות שבו ) בקבוצה , 0 וצד שמאל בקבוצה . 4 כל הילדים בתור ם נוטל ים מילה מערמת הכרטיסיות ומניח ים אותה ליד האות הנכונה . הקבוצה הראשונה שצברה בצד שלה שמונה מילים היא המנצחת . פעילות – 6 שימו לב : הילדים אינם מתבקשים לחפש הסבר למילה עצמה , אלא הסבר כיצד המילה קשורה לחורף . עם זאת , בעבודה עם ילדים מתקשים כדאי לנצל את ההזדמנות להתנסות במתן הסבר , לבקש מהילדים להסביר תחילה את המילה עצמה , ורק אז לנסח את הקישור לחורף . פעילות – 8 שליפת המילים על פי שדה סמנטי היא מיומנות ההולכת ומשתפרת בדרך כלל בד בבד עם ההתנסות , ו אפשר לעבוד גם על מילים בנושאים אחרים , לפי המתכונת המוצגת בתרגילים האלה . פעילות – 9 תלמידים מתקשים עלולים להתקשות בזיהוי העיקרון המשותף לשלוש המילים במלבן הירוק - סדר האותיות בהן הוא סדר הא"ב . לפיכך רצוי להודיע מראש על העיקרון , אך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר