עמוד:59

ההיבט האורייני- לשוני – התבנית הלשונית של משאלה היא " לו , " ... " אילו , " ... או " הלוואי ש . " ... התבנית " לו " ... מופיעה רק בשיר השלישי . בשלוש השירים האחרים אמנם לא מופיעה תבנית לשונית של משאלה , אך מן התוכן ניתן להבין כי מדובר במשאלות של ילדים . כאשר מבקשים משאלה הבקשה נוגעת לעתיד , והדבר מצריך שליטה בפעלים הנאמרים בזמן עתיד . למשל : " הלוואי שאקבל מתנה גדולה . " בשירים שבפרק זה בא לידי ביטוי בפעלים בלשון עתיד " תעשה , " " תן לי , " אך גם בצורות אחרות המעידות על עתיד , למשל , " הייתי רוצה" ( בשירו של יהודה אטלס . ( כדאי להבהיר את משמעות המילה " משאלות" בכיתה . מומלץ לעשות זאת באמצעות דוגמה אחת או שתי ים שיעלו הילדים עצמם . הערות והצעות להוראת הפרק השיר " הייתי הילד הכי קטן בכיתה" מאת יה ונתן גפן לפני קריאת השיר " הייתי הילד הכי קטן בכיתה" כדאי לעיין בשמו , ולשאול את הילדים שאלה מקדימה : למה מתכוונים כשאומרים " הילד הכי קטן בכיתה" – לילד הכי נמוך או לילד הכי צעיר ? כדאי לומר לילדים שישימו לב למה הכוונה בתיאור " הכי קטן" בעת קריאת השיר . הערה : על המור ים לשי ם לב לילדים הכי נמוכים בכיתה , ולהחליט כיצד לנהוג בהתאם להיכרות עם הילד או עם הילדה . האם כדאי לדבר אליהם מפורשות ? האם יבינו הומור בנוגע לקומתם , או שעדיף לא להציג דוגמות מן הכיתה ? פעילות – 1 השיר עוסק ברגשות : מה הרגיש הילד כשהיה הנמוך מכולם , ומה הוא מרגיש בסוף השיר ? רגשות הילד באים לידי ביטוי גם באורך השורות : נשימות בסוף כל שורה , ובמיוחד בסוף כל שורה קצרה , מבליטות את הייאוש של הילד בהתחלה , ובסוף את תחושת הרווחה . בשיחה , הילדים מוזמנים לדבר על הדברים שמציקים לילד בשיר . האם הציק לו משהו ? מה הוא הרגיש ? אמנם יש בשיר רק ביטוי אחד מפורש של רגש ( בבית הרביעי : " הייתי בוכה , ( " אך אפשר לחפש בכל הבתים ב שיר , תוך קריאה משותפת עם הילדים , את המילים או המשפטים שמעידים על הרגשות של הילד . בהמשך ( פעילות ( 1 עוסקים גם במבנה של הבתים כדרך לייצוג של התחושות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר