עמוד:106

הצעה לפעילות של הרחבה לשונית בפרק : הבנת מילים בהקשרן ( נקשר ל הישג נדרש ( 4 › בשיר " הטיול" מוזכרת המילה אחות – למילה " אחות" יש כמה פירושים . מה פירוש המילה בשיר הזה ? כיצד אתם יודעים ? › בשירים שבפרק מוזכרת המילה " אח" או " אחי . " אפשר לדבר על העובדה שלמילה " אח" שלושה פירושים בעברית : בן משפחה , אח בבית חולים ותנור . אפשר לכתוב לתלמידים משפטים שבהם המילים מופיעה במשמעויות השונות , כדי שיתרגלו את הבנתן לפי ההקשר . הפרק "סיפור משפחתי" ( עמוד 31 בספר הלימוד ) הנושא : אירועים ו מקרים מיוחדים שקרו לילדים . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הספרותי- אורייני – פרק זה יתמקד בקריאה וכתיבה בגוף ראשון של אירועים או מקרים מיוחדים שקרו לילדים . מטרת הפרק היא לעורר את המודעות ל היבטים אורייניים אשר מודגשים לאורך הפרק - אפיונים של סיפור אישי כמו : א . הרקע לסיפור - מי , מתי ואיפה . ב ; התייחסות לנמענים : מה הנמענים יודע ים ומה לא . כתיבה לקהל שאינו מכיר את הכותב ים מצריכה התחשבות בקורא ים ובכל מקרה , כתיבה לעומת דיבור מחייבת בהירות יתר כי אין הכותבים יכול ים להסביר את עצמם לקוראים , שלא כמו בשיח הדבור שבו הדובר ים יכול ים להסביר את עצמ ם או שהשומעים יכולים לבקש הבהרות בזמן אמת ; ג . מודעות לכתיבה החורגת לעתים מן העובדות בלבד ומביעה רגשות , מחשבות או משהו מן האסוציאציות או הדמיון של הכותבים ; ד . העלאת המודעות ל"מה הופך סיפור למעניין . " ? חשוב לציין , ועל כך עוד יורחב בהמשך , כי יש לבחון את הדברים ולעסוק בנושא תוך התחשבות בהיבט ים התפתחותיים , כאלו המתחשב ים בגילם של הלומדים . ההיבט האורייני- לשוני – השימוש במילות זמן אשר רווח בסיפור ים אישיים . 47 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האג ף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשס . ) ג" תוכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות . ירושלים . עמוד . 18

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר