עמוד:86

לפני קריאת השיר אפשר לשוחח בכי תה על מה הילדים אוהבים לדבר עם החברים והחברות שלהם . כדאי לקרוא את השיר בקול רם . אחרי הקריאה אפשר לחזור ולהפנות את תשומת לבם של הילדים למקומות שבה ם ע ' הלל כתב בעברית לא תקנית , ולברר אם הילדים קושרים זאת ל"שפת ילדים" 'ת : כביש - במקום את הכביש ; אנ'לא – במקום אני לא . פעילות – 1 כדאי להפנות את תשומת הלב של הילדים לשימוש במקפים . פעילות – 4 השיחה מוזרה ולא תמיד קוהרנטית בעיני הקורא ים שאינ ם מכיר ים את זוג החברות . אפשר לשוחח על כך עם הילדים : תחילה לחלץ מהם את הנושאים העולים בשיר , ולאחר מכן לשאול האם גם הם מחליפים נושאים רבים במהלך שיחה אחת או שהם מתמקדים בנושא אחד או שניים . אפשר לקשר זאת לפעילות . 3 פעילות – 5 בפעילות זו הילדים יכולים להגיב ולנסח עם איזו דעה הם מסכימים . בשיחות עם ילדים ומבוגרים מתברר שחלק מהקוראים מתייחסים לשיחה בשיר כאל " לא - שיחה , " וקוראים את הבית האחרון באירוניה . אחרים מודעים אמנם למבט המשועשע של הכותב , אולם רואים בשיר ביטוי אותנטי לשיחה בין שתי חברות , שחלק ממטרתה היא אישוש הדדי של הקשר ותחושת הקרבה . כמו כן , קריאה דקדקנית מראה , שהילדות – בדרכן – דווקא כן מקשיבות זו לזו ומגיבות זו לזו , על אף שלכאורה כל אחת מדברת על משהו אחר . כמה דוגמאות : בבית השני שתיהן מצטטות משפטים של מבוגרים על סכנות שצריך להיזהר מפניהן ; בבית השלישי יש רצף אסוציאטיבי לספרה , 1 ויש התייחסות לדברים דומים ומצחיקים ; בבית הרביעי יש שוב ציטוטים של אזהרות ; בבית החמישי אחת מציעה לשנייה שוקולד כשזו מתוודה על הפחד מברקים ורעמים . פעילות – 6 המשפטים של כל דוברת מתחרזים בינם לבין עצמם . אחרי שהילדים סימנו משפטים של טל ושל נועה , כדאי לכתוב על הלוח בית אחד או שניים מהשיר , לסמן בכחול ובאדום את המשפטים של הבנות ולהצביע על החריזה . השיר " חברים " מאת חיה שנהב כאמור , השיר עוסק ב ריב והשלמה בין חברים . בבית הראשון יש ריב המתואר בשיחה . בבית השני מתואר המצב הקיים של ריב והשלמה . הילדים יזהו את השיחה על פי סימן הנקודתי ים . יש אימון בכתיבת שיחה על פי המודל בשיר . מבחינה לשונית אפשר לזהות את המשתתפים על פי שמות הגוף הוא , היא , הם . אין צורך לצ יין את השם הדקדוקי 'גוף שלישי ' .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר