עמוד:56

› לכל הילדים כדאי להציע לערוך את ה"יומן" בטבלה , ולבנות אותה יחד אתם בכיתה . העמודות בטבלה יכולות להיות – יום ותאריך , שרבי , בהיר ונעים , מעונן , גשום . הילדים יכולים לסמן V בעמודות המתאימות בהתאם למזג האוויר ביום מסוים . כך יהיה קל יותר להסיק מסקנות מן הנתונ ים . אפשר גם להוסיף עמודה של ' הערות' בה יוסיפו דברים נוספים שלא ניתן היה להביע דרך העמודות הנתונות . הפרק " סתיו " ( עמוד 31 בספר הלימוד ) הנושא : עונת הסתיו . בפרק הזה מוצגות שתי יצירות שבמרכזן הסתיו : שיר וסיפור קצר . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הספרותי- אורייני – דרך שתי היצירות , הילדים נחשפים לסימנים שמאפיינים ומגדירים את הסתיו . השיר " כמעט סתיו" מאת חיה שנהב עוסק בעיקר באווירה ב טבע . הטקסט מגייס את החושים להעמקת המשמעות בהקשר לעונה זו . הסיפור הקצר הוא " האם הגיע הסתיו " ? מאת עודד בורלא . הדיון בסיפור הנחליאלים מבקש , בין היתר , להבהיר לתלמידים כי תיאורים בסיפור יכולים להתבסס על עובדות הטבע או על דמיון הסופר . שני סוגי התיאורים יכולים להתקיים בסיפור ובשיר זה לצד זה . בדיון על הסיפור כדאי להדגיש את ההאנשה כאמצעי ספרותי ל האנשת הציפורים ( כדאי לדבר על התכונות האנושיות גם בלי לנקוב במונח " האנשה . ( " כדאי גם להדגיש את ההומור ש בפטפוט זוג הנחליאלים . ההיבט האורייני- לשוני – אחד ממאפייניו של ההומור הלשוני של בורלא הוא המצאות המבוססות על כללים דקדוקיים בעברית . כאן מודגשת הסופית - ית לנקבה . בפעילות העוקבת הילדים מתבקשים " ליצור" סופיות חדשות דומות ש עדיין אינן קיימות . ההמצאות של בורלא ושל הילדים מבססות ידע לשוני דקדוקי בדרך חווייתית . הסיפור מזמן עיסוק במשפטי שאלה : מהן מילות שאלה ? האם אפשר לשאול בלי לומר את מילת השאלה ? מה תפקיד ההנגנה ( האינטונציה ) בעת הדיבור ? העלאת הנושא למודעות הילדים תתמוך בקריאה טובה בקול רם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר