עמוד:7

שאלה מספר 1 הכינוס הבין לאומי הגדול לספורט נקרא אולימפיאדה . מדוע הוא נקרא כך ? שיקולי הדעת לבחירת השאלה : מבנה השאלה מזמן עיסוק בקשר שבין הכינוי הרומז ( האזכור ) למרומז . בשאלות שהנבחנים נדרשים לכתוב בהן כמה פרטים המופיעים בטקסט , הם מסתפקים בכתיבת רק חלק מהפרטים , ותשובתם זוכה לניקוד חלקי בלבד . העיסוק בשאלה זו מזמן התנסות באיתור מידע ואחזורו . העיסוק בשאלה זו מאפשר הדגשת ההקפדה והדייקנות הנדרשים במבחן . ניתוח השאלה : " הכינוס הבין לאומי הגדול לספורט נקרא אולימפיאדה . מדוע הוא נקרא כך " ? מדוע הוא נקרא כך קשיים בהבנת הנקרא של השאלה : בשאלה שני חלקים : בחלק הראשון משפט המציג עובדה , ובחלק השני השאלה ובה מאזכרים למשפט שבחלק הראשון . על התלמיד לקשור בין העובדה לבין השאלה . המילה "הוא" משמשת אזכור ומחליפה את "הכינוס הבין לאומי הגדול לספורט" המופיע במשפט הראשון . המילה "כך" היא אזכור למילה "אולימפיאדה , " המילה " נקרא" - משותפת לעובדה ולשאלה . קשיים בכתיבת התשובה : על התלמיד להקפיד בתשובתו לכתוב את כל פרטי המידע הנדרשים : העיר אולימפיה ביוון וקיומם של משחקים ספורטיביים בעיר זו בעת העתיקה . הצעה למסלול בן שלושה שלבים נותנים לתלמידים את הטקסט עצמו מן המבחן ומציגים ( כותבים על הלוח או מביאים הדפסה לכל תלמיד או מציגים על הלוח באמצעות מקרן וכד ( ' את השאלה לדיון : דנים עם התלמידים על דרכים להתמודדות עם השאלה . שואלים : איך עונים על שאלה כזו בזמן המבחן ? מה יש לעשות כשלב ראשון ? איך יודעים שהתשובה נכונה ? דוגמאות לתשובות שנתנו תלמידים בדיון : " לקרוא את הטקסט היטב , למצוא את התשובה לשאלה " . " לדעתי צריך לקרוא את הטקסט ולמצוא את הפירוש למילה , אם יש פירוש , ואז להעתיק . אם אין צריך להסיק מסקנות מהטקסט " . " לקרוא את הטקסט שוב , להבין אותו ואז לענות " . " לחזור לטקסט , לחפש את הפסקה , להעתיק בציטוט וזהו " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר