עמוד:46

דיון מסכם 15 ( דקות ) . 1 כל קבוצה תציג בקצרה את המקרה שעסקה בו . . 2 שאלו : א . מה שונה בין מקרה מספר 5 ( מחלת הסוכרת הפוגעת באוכלוסיה האתיופית באחוזים ניכרים יותר משאר האוכלוסייה ) לשאר המקרים בהם דנו הקבוצות ? הסבירו לתלמידים : מקרה זה מייצג לאו דווקא פגיעה מכוונת בקבוצה , אלא כזו הנובעת מחוסר מודעות וידע של קבוצת מיעוט חלשה יחסית , לזכויות המגיעות לה . כלומר , אם אני כאזרח או כקבוצה לא מודע לזכויות שיש לי , מן הסתם גם לא אממש אותן , ואז אפגע . חשוב לזכור : ידע הוא כוח - ככל שנדע יותר מהן הזכויות שלנו ( ושל אחרים ) בחברה דמוקרטית , כן נוכל לממש אותן ולדאוג שלא תפגענה . ב . באילו דרכים בחרתם לפעול בתגובה להפרת הזכויות שהוצגו בדפי העבודה ? להתעלם ? להתנדב ולעזור ? לנסות להשפיע ולשנות ? איך ? הדגישו : אזרחים במדינה דמוקרטית יכולים וגם צריכים לעזור לאוכלוסיות החלשות בכל מיני דרכים : להתנדב ולעזור לאוכלוסיות החלשות . לדאוג לכך שהאוכלוסיות החדשות ידעו מה הזכויות שלהן . לצאת להפגין ולמחות על הפגיעה בזכויות שלהן . ג . מה עלול לקרות אם נישאר אדישים ולא נגן על זכויות האדם ? ד . מהי לדעתכם משמעות המשפט : אם אנחנו לא נגן על זכויות האדם , הן לא יגנו עלינו ? האם אתם מסכימים עם המשפט ? מדוע ? . 3 סכמו : בפרק הזה למדנו על החיים יחד בחברה הישראלית , המורכבת מקבוצות רבות ושונות . חיים שחשוב לקיים בהם יחס של כבוד וסובלנות לאחר , ושמירה על הזכויות של כולם , ללא קשר לקבוצה שממנה הגיעו . למדנו : מהי זהות ומהי זהות מורכבת , על ריבוי הקבוצות בחברה הישראלית ועל סטראוטיפים ודעות קדומות , וגם הכרנו תלמידים מקבוצות אחרות דרך סיפורים ודרך אמצעי התקשורת . הדגשנו את המכנים המשותפים בינינו : היותנו אזרחי מדינת ישראל ובני אדם בעלי זכויות . בשיעור האחרון אף דיברנו על מה שאנחנו יכולים לעשות כדי לעזור למי שהזכויות שלהם נפגעו , בעיקר למי ששייכים לקבוצות היותר חלשות בחברה הישראלית . חשוב לזכור : אם נלמד לחיות יחד בכבוד ובשוויון , נבין שכולנו בני אדם וכולנו אזרחים של אותה מדינה , ואפילו נעזור ונדאג אלה לאלה - נוכל לחיות בחברה שיש בה פחות אלימות ושנאה ויותר שוויון והבנה בין כל האזרחים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר