עמוד:23

טיפ בררו מה היו הרגשות והמחשבות של התלמידים לגבי התשובות שבחרו ולגבי תהליך העבודה בקבוצה . אם היו התלבטויות שהובילו לכתיבת התשובות , עודדו אותם לשתף גם בהתלבטויות האלה . שאלו : - " איך הרגשתם במהלך הדיון בקבוצה ? הרגשתם שמתחשבים בדעה שלכם ? כיצד זה בא לידי ביטוי " ? - " האם היו שאלות שהיה לכם קשה יותר לענות עליהן " ? - " מה היה לכם קשה יותר - לדבר או להקשיב " ? נסו לדובב את כל חברי הקבוצה להשתתף בשיח . . 7 רק כעת תראה כל קבוצה במליאה את התמונה של התינוק שלה . כך יתברר לתלמידים שמדובר באותו התינוק . דיון מסכם 10 ( דקות ) . 1 שאלו : א . איך הרגשתם כשגיליתם שבעצם כולכם קיבלתם תמונה של אותו תינוק ? מה חשבתם ? ב . למה , לדעתכם , כל קבוצה העניקה לתינוק תכונות ומאפיינים שונים לגמרי , אף על פי שמדובר באותו תינוק ? ג . איך , לדעתכם , השפיע על ההחלטות שלכם המידע שקיבלתם על התינוק ( שם פרטי ותמונה ?( טיפ צרו אווירה של פתיחות , שתאפשר לתלמידים להעלות גם דעות קדומות וסטראוטיפים " לא מקובלים . " חשוב שהתלמידים יבינו שהתגובות שלהם אינן יוצאות דופן אלא הן נורמאליות . היזהרו משיפוט . הקשיבו , נסו להבין , ושאלו שאלות שיכוונו את התלמידים לבדוק את עצמם . אמרו , לדוגמה : "אני שומעת שאת מאמינה ש " ... ( כל הרוסים / הערבים / הדתיים הם . ( ... האם כל הרוסים / הערבים / הדתיים שפגשת היו כאלה ? האם מישהו או מישהי בכיתה מכיר רוסי / ה , ערבי / ה או דתי / ה שלא עונים על ההגדרה הזאת " ? בכל מקרה , נסו לבחון את דברי התלמידים בכבוד , מבלי לסתור אותם . ד . האם קרה לכם שהגדרתם מאפיינים נוספים בזהות של אדם ( תכונות , העדפות וכדומה ) רק בהסתמך על שמו הפרטי או על המראה החיצוני שלו ? . 2 סכמו : בשיעורים הקודמים ראינו שלמרות שכולנו שייכים לאותה כיתה - יש בינינו הבדלים רבים ( תכונות שונות , תחביבים שונים וכדומה . ( כך גם לגבי אנשים המשתייכים לקבוצות אחרות . עצם ההשתייכות של מישהו או מישהי לקבוצה מסוימת ( קבוצה של ערבים , חרדים , עולים חדשים , בנים או בנות ועוד , ( לא אומרת לנו דבר אישי או ייחודי עליהם . איננו יודעים מהן תכונות האופי שלהם , מהם הכישורים שלהם או מהן ההעדפות שלהם . אם ברצוננו לדעת את כל אלה , עלינו להכיר אותם היכרות אישית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר