עמוד:20

ה . מה הרגשתם כשגיליתם שיש דברים שאינם משותפים לכם ולתלמידים אחרים בכיתה ? ( הדגישו : השוני והגיוון יכולים להיות מעניינים , מלמדים ותורמים ( . ו . מה בחרתם למקם קרוב יותר ללב ? האם אלה הם מרכיבים שיוכיים או נרכשים ? נקודה להתייחסות : כיחידים אנחנו בוחרים , כל אחד על פי שיקוליו , להבליט מרכיבי זהות מסוימים שלנו על פני אחרים . וכך , אחרים המתבוננים בי עשויים לחשוב , לדוגמה , שעובדת היותי מתולתלת היא מגדירת זהות מרכזית אצלי , אבל לגביי המרכיב הזה עשוי להיות שולי . לעומת זאת העובדה שאני מתנדבת ב"צער בעלי חיים" יכולה להיות בעיניי מרכיב זהות מרכזי . במילים אחרות , הזהות שלנו היא במידה רבה פרי הבחירה שלנו . ז . מה דעתכם : האם מרכיבי זהות שחשובים לי היום יהיו חשובים לי גם בעתיד ? האם זה יכול להשתנות ? ( הדגישו : זהותו של אדם , האופן שבו הוא בוחר להגדיר ולהציג עצמו , משתנה ומתפתחת לכל אורך חייו . ( טיפ ספרו לתלמידים איך הייתה נראית תעודת הזהות שלכם אילו הכנתם אותה כאשר הייתם בגילם . השתמשו בחשיפה האישית שלכם כדי להדגים שהגדרת הזהות היא דינאמית ועשויה להשתנות לאורך החיים . תוכלו גם לבקש מהם לדמיין מה ישתנה בתעודת הזהות שלהם בעוד 30-20 שנה , ולשתף אותם גם בתעודת הזהות הדמיונית שלכם לעתיד לבוא . ח . מה מהשיעור היום לקחתם לעצמכם ותוכלו ליישם בחיים , במפגשים עם התלמידים בכיתה , בשכונה ובכלל ? . 2 סכמו : בכיתה שלנו , כמו בכל חברה , יש קבוצות רבות . בדומה לכך , כל אחד מאתנו משתייך לקבוצות שונות . כיום קיימת הבנה ( שנוסחה על ידי חוקרי זהות מתחומי הסוציולוגיה והפסיכולוגיה , ( כי קיים קשר הדוק בין תפיסת הזהות העצמית לבין תפיסת האחר . כלומר , ככל שנבין שלנו עצמנו יש גוונים שונים - מאפיינים , שיוכים , כישורים ועוד , וכי אנו יצורים מורכבים , כך גם נתפוס את האחרים סביבנו כמורכבים . הזהות שלי ושל האחרים מורכבת מהשתייכות לקבוצות השונות וגם מההעדפות האישיות שלי , ויש בה חלקים גלויים וסמויים . יש דברים רבים שמשותפים לי ולחברים לכיתה , ויש דברים שבהם קיים שוני בינינו . אי אפשר לדעת מי אני ומה הזהות שלי ולהחליט במה אני טוב ובמה איני טוב רק אם מתבוננים בי ורואים את המרכיבים הגלויים שלי . כדי לדעת מי אני צריך להכיר אותי היטב , וזה נכון לגבי כל אחד מאתנו !

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר