עמוד:49

שיעור : 2 הגורמים שאפשרו או שמאפשרים את תהליך הגלובליזציה ( עמודים ( 20-18 פתיחה : חיבור לשיעור הקודם ותזכורת של הגדרת הגלובליזציה . מציפים לתלמידים את מטרת השיעור : מבקשים מענה לשאלה – איך הגענו למצב כזה , של עולם גלובלי ? ושומעים מהתלמידים תשובות ראשוניות . כדאי להדגיש כי תהליכים גלובליים כבר היו בעבר ( למשל , בתקופת הגילויים , בתקופת התפשטות אימפריות וכדומה ) אולם העצמה של התהליכים והקצב שלהם הגיעו לשיא בימינו . הגורמים לכך : א . הגורם הטכנולוגי . 1 שכלול מערכת התחבורה – משימה אישית : קראו את הטקסט בעמוד 17 וענו על השאלה - במה שונה מערכת התחבורה הגלובלית ממערכת התחבורה שהייתה לפני 40-30 שנה ויותר ? כיצד השינויים הללו תמכו בגלובליזציה ? . 2 התפתחותן של טכנולוגיות המידע והתקשורת . מהפכת המידע – מה פירושה ? מומלץ להקרין את הסרטון ? רקקק רקר דדד . בסרטון מופיעות עובדות מדהימות ומרתקות בנוגע למהפכת המידע . ( אפשר גם לתרגם למצגת או למשפטים שניתן להקריא או לחלק לתלמידים . ( דיון : שואלים את התלמידים : . 1 מה כוללת מהפכת המידע ? למה היא נקראת מהפכה ? . 2 מה מאפשרת מהפכת המידע לכל אחד מאתנו ? מעבר לתשובות כגון לקנות מחו"ל , לשמוע מוזיקה ולראות סרטים , יש לכוון את התלמידים למהות ולמהפכה האמתית – היכולת ללמוד לבד כמעט כל דבר ולהשיג מידע על אינסוף דברים , להיחשף לרעיונות מכל העולם , להתחבר עם אנשים מכל העולם , ליצור דברים שלכם ולזכות בחשיפה עולמית , לשפר את החיים שלך ושל אחרים , להניע אנשים לפעולה ועוד ועוד . ( אגב – יש אנשים וארגונים שמנצלים את מהפכת המידע למטרות שליליות , אפשר להציף גם את הנקודה הזאת . ( ב . הגורם הפוליטי-כלכלי מתעכבים על המושג " שוק חופשי , " שואלים - מהן הפעולות העיקריות שמתבצעות בשוק ? מניסיונם יודעים התלמידים שקנייה ומכירה של סחורות הן הפעולות המרכזיות , לכן , אף על פי שהמושג קשה להבנה , הרי שהתלמידים תופסים באופן אינטואיטיבי את המשמעות של שוק עולמי חופשי ופתוח שסחורות עוברות בו ממקום למקום ( זאת לעומת שוק שבו הממשלה מתערבת ומגבילה זרימה חופשית של סחורות . ראו גם מצגת ב " כותר . (" מבקשים מהתלמידים לענות על השאלה בעמוד . 19 שיעורי בית : א . פעילות מספר 2 בעמוד . 23 ב . לקראת השיעור הבא לקרוא עמודים . 25-24 ג . עבודה בקבוצה או בזוגות : כל קבוצה צריכה למצוא מידע על חברה רב-לאומית אחת . המידע שצריך למצוא על החברה : מה החברה מייצרת ומוכרת ? היכן ממוקמים המפעלים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר