|
עמוד:35
. 6 העברת מפעל למדינה מתפתחת – האם להעביר את המפעל למדינה מתפתחת או להשאיר אותו כאן ולספק עבודה לאוכלוסייה המקומית ? תעשיינית ישראלית מספרת למה החליטה להעביר את המפעל שלה לסין . תעשיין ישראלי מנסה להראות לה את הצד השני של המטבע . . 7 שימור מול פיתוח – מבנים בעלי חשיבות היסטורית בשטח עירוני - מה צריך לעשות אתם ? לשמר אותם ? להרוס אותם ? לחדש ולפתח אותם ? יזם הבנייה לא מבין למה בכלל צריך אותם ורואה את הצורך בבנייה חדשה . משמרת המבנים רואה את היופי ואת הייחוד שתורמים המבנים האלו למרקם העירוני ולחיי התושבים . . 8 האחדה תרבותית - האם לאמץ את התרבות המערבית-אמריקאית על כל מאפייניה או שחשוב לשמור על מאפייני התרבות המקומית ? שני אנשי שטיילו בעולם חזרו עם חוויות שונות – האחד רואה את היופי ואת הייחוד שבכל תרבות והאחרת רואה את היתרונות של תרבות אחידה המתפשטת ברחבי העולם . כיצד ניתן לשלב את הסרטונים בתהליך הלמידה ? את הסרטונים ניתן להקרין במהלך לימוד החומר או בסופו , כסגירה . בחלק מהסרטונים ניתן להשתמש כפתיח ללימוד נושא . הסרטונים מציגים קצוות של דעות , וחשוב להמשיך את הדיון עם התלמידים , לעבד את החומר , להעלות נקודות נוספות שאינן מופיעות בסרטון ולקשר אותו לחיי התלמידים כאן בארץ ( הסרטונים כמעט שאינם מתייחסים לישראל ישירות - הם מעלים דילמות גאוגרפיות העולות במקומות רבים בעולם . לכן הקישור לישראל הוא חשוב . ( שאלות שניתן לשאול בעקבות כל סרטון › מהי הדילמה המועלית בסרטון ? האם תוכלו לחדד אותה ? האם תוכלו להציג אותה במילים שלכם ? ( עצם הצגת הדילמה במילים שלהם מצריכה מן התלמידים עיבוד ורמת הבנה גבוהה יותר . ( › מהם הטיעונים של בעלי העמדות השונות ? מיהם האנשים האלה ? האם ניתן לאפיין אותם ? › האם הדברים הם באמת קוטביים - " שחור ולבן" ( כמו שמוצג בסרטון ) או שיש גם "תחומים אפורים , " כלומר האם ניתן וצריך לדעתכם להגיע לפתרון שהוא שביל הזהב בין שתי הגישות המוצגות בסרטון ? › האם אתם מכירים מקרים של הדילמה הזאת בארץ ? בחו"ל ? ביישוב שלכם ? › חוו את דעתכם האישית . באיזה מהצדדים אתם תומכים ? האם אתם יכולים להבין את טענות הצד השני ( זה שאתם לא מצדדים בו ?( איך תענו לו ? איך " תפצו" את הצד השני , אם בכלל תפצו ? האם אפשר להגיע לפתרון יצירתי שכל הצדדים ייהנו ממנו ? האם הוא ראוי ? ניתן לערוך פעילות עם התלמידים שבה הם יציגו בכיתה את הטיעונים השונים , בדומה למה שמופיע בסרטונים . כמו כן , ניתן לעשות זאת עם דילמות נוספות , שאינן מופיעות בסרטונים .
|
|