|
עמוד:32
ד . דיון דילמה דילמה נוצרת כאשר קיימים ערכים סותרים או השקפות עולם מנוגדות . במקומות אחדים בספר מופיעות דילמות , וכדאי לעסוק בהן בטכניקת ההוראה-למידה הנקראת " דיון דילמה . " הצעה למהלך פעילות : שלב א : שיחה במליאת הכיתה , לשם בירור המהות של הדילמה . בשיחה הזאת יש להעלות באופן ברור וחד-משמעי את הערכים והשקפות העולם המנוגדים אלה אלה . שלב ב : התלמידים נחלקים לשלוש קבוצות דיון : . 1 קבוצה שבה כל התלמידים המצדדים בערך האחד . . 2 קבוצה שבה כל התלמידים המצדדים בערך האחר . . 3 קבוצה שבה התלמידים שלא החליטו החלטה חד-משמעית . בכל קבוצת דיון מעלים התלמידים את הנימוקים לתמיכתם בערך הזה או האחר . שלב ג : התלמידים יושבים בשלוש הקבוצות במליאת הכיתה ודנים בדילמה . חשוב מאוד לשלב בדיון הזה משחקי תפקידים וויכוחים בין מספר מצומצם של משתתפים ( שאר תלמידי הכיתה צופים . ( שלב ד : מאפשרים לתלמידים ששינו את דעתם במהלך הדיון לשנות את מקומם ולהסביר מדוע שינו את דעתם . שלב ה : התלמידים מסכמים בכתב את הדעות השונות ומביעים את דעתם האישית המנומקת . סרטוני דילמה כדי לסייע ביצירת דיוני הדילמה , הופקו כמה סרטונים המלווים את הספר " האדם וסביבתו - כפר עולמי . " ראו במדור " לומדים גאוגרפיה" לפי מילת חיפוש "דילמה . " הדילמות לקוחות מתוך חומרי הלימוד והן מעלות סוגיות המעוררות דעות לכאן ולכאן ; בכל סרטון מציג זוג שחקנים דילמה גאוגרפית אחת , כל שחקן מצדד בפתרון אחר או בגישה אחרת לפתרון הדילמה . לכל פתרון-גישה-חלופה יש גם מערך מוסרי וערכי שמלווה אותם ומחייב את הצופה לבנות ולהכיר את "סולם הערכים שלו" ולבחון אותו אל מול סולם הערכים של החברה . אורכו של כל סרטון כשתי דקות . מטרות הסרטונים : › לחשוף את התלמידים לדילמות גאוגרפיות מהחיים ולפתח אצלם " חשיבה גאוגרפית" הדילמות מציפות מצבים מהחיים האמתיים - בעיות שיש להן הקשר גאוגרפי במרחב שבו אנו חיים . חלק מהדילמות מוכרות לתלמידים וחלקן בוודאי יהיו חדשות להם . ההיכרות עם הדילמות "מחיה" את חומר הלימוד ומציגה יישומים שלו בחיי היום-יום . ה"חשיבה הגאוגרפית" היא חשיבה המביאה בחשבון שיקולים שונים של סביבה , כלכלה , חברה ועוד . הצגת טענות , שיקולים וצדדים לכאן ולכאן מרחיבה את יכולתו של התלמיד להסתכל על
|
|