עמוד:15

ב . מפות המפות הן כלי העבודה המרכזי בידי הגאוגרף , ואחד מאמצעי הלימוד החשובים ביותר בגאוגרפיה . לפיכך , לפיתוח מיומנויות של הפקת מידע ממפות וכן לפירוש המידע , לניתוחו וליישומו , יש מקום חשוב בהוראת הגאוגרפיה . המפות המופיעות בספר הן ברובן מפות נושאיות : תפרוסת האוכלוסייה בעולם , רמות הפיתוח במדינות העולם , רמת הגלובליזציה , ערי העולם , ערי ענק ועוד . המפות עוסקות לרוב בתופעה אחת או בהיבט מסוים אחד . בדרך כלל , נוסף על התופעה המיוצגת במפה מופיע בה מידע נוסף , מינימלי , המאפשר התמצאות במרחב הגאוגרפי הכלול בה . ההתמקדות בתופעה אחת בכל מפה עשויה להקל על התלמידים להפיק מידע מן המפות ולפרש אותו . עם זאת , מאחר שבדרך כלל המפה הנושאית מתארת תופעה אחת בלבד , יש ללמוד כיצד למצוא מתאמים בין תופעות המתוארות במפות נושאיות שונות , למשל : בין ערי עולם ורמת גלובליזציה ובין תפרוסת אוכלוסייה ומפות פיזיות באטלס . ויותר מכך : המידע שאנו מפיקים מהמפה צריך להיות בהתאמה לטקסט הכתוב ולגרפים או לטבלאות השונות המוצגות באותו עניין . הצלבת הנתונים והעלאת סוגיות העולות מההשוואה בין מקורות המידע מחדדות את ההבנה ואת המורכבות של התופעה . לפניכם דוגמה לפעילות המשלבת בין מיומנות קריאת מפה , איסוף מידע מטבלה והשוואתו למידע שבמפה . הדוגמה לקוחה מתוך יחידה : 2 אי-שוויון מרחבי , עמוד 67 ג . האם לדעתכם נחוצים שני הנתונים יחד - באחוזים ובמספרים מוחלטים ? הסבירו מדוע . תת-תזונה במדינות נבחרות , 2010

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר