עמוד:12

חזרה ותרגול באמצעות משחקים מדי כמה שיעורים רצוי לחזור על החומר הנלמד . אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות משחקים . קיים פער ניכר בין הבנת הכלל לבין יישומו . המשחק יכול לסייע בסגירת פער זה ובתרגול השימוש בשפה בעל-פה ובכתב . באמצעות המשחק חוזרים התלמידים על מילים ומבנים לשוניים פעמים רבות מבלי שיחושו שהם עושים זאת ומתרגלים . מטרתם היא להצליח , לנצח . לימוד השפה , על כן , הופך להיות בלתי מודע . הרכישה תופסת את מקומה של הלמידה הפורמלית . רצוי שהלומדים עצמם , בקבוצות קטנות ובהדרכת המורה , יכינו משחקים שונים : תשבצים , שעשועי לשון , בינגו , משחקי זיכרון , משחקי חשבון , חפשו את המטמון , מדרש תמונה , פנטומימה ) תלמיד מציג צירוף או פתגם בפנטומימה . המילים מוצגות בזו אחר זו ובנפרד . התלמידים הצופים מתבקשים לזהות את הצירוף או את הפתגם . ) הצעות לפעילויות נוספות א . יומן למידה אישי ) כתיבה והבעה בעל-פה ( לאחר כל שיעור יכתבו התלמידים בערבית ) צירוף , משפט , שני משפטים ( על השיעור או על נושא הקשור במה שלמדו בשיעור ) למשל , לפרק ; ›››››› ›››› ›› ››››› ››› 1 לפרק . ) ›››› ›› ›››› 2 בשלבים מתקדמים של הלמידה יוכלו התלמידים לכתוב על נושאים שונים לפי בחירתם ) למשל : חגים , ימי הולדת , נסיעות לחו “ ל , חברים , אוכל , בית ספר , ספורט , מכוניות . ) פעם בשבוע יאספו המורים את יומני התלמידים לבדיקה . אפשר להעיר על כתיבת האותיות , על אוצר המילים ועל המבנים הלשוניים . כמה תלמידים יוזמנו להציג בעל-פה בפני הכיתה את מה שכתבו . ב . כתיבת מילון ערבי-עברי ) מסודר לפי סדר האלף-בית הערבי ( זהו מילון כרטיסים / ספרון ) גם במחשב . ) בכל כרטיס מופיעה המילה בערבית , הפירוש העברי / תמונה , ציור ואפיונה - פועל , שם עצם , שם תואר ומיליות , המין - זכר או נקבה , צורת הריבוי והערות שונות לגביה , כמו : ›› ) 1 היא מילת שאלה , ואחריה השם יבוא ביחיד . ) 2 המילה ››› אף פעם לא תקבל ›› הידיעה . ) 3 ה “ אלף “ במילה ››› תקבל "וצלה . “ רצוי לרשום משפט או צירוף שבהם משולבת המילה עם תרגום לעברית . החזרת מבחן או בוחן רצוי לנצל את החזרת המבחן או הבוחן כאמצעי לחזרה על החומר הנלמד . רצוי לכתוב לכל תלמיד הערות אישיות לגבי הנושאים שבהם עליו להשקיע יותר זמן ומאמצים . רצוי לאפשר לתלמידים הרוצים לשפר את ציונם לעשות מבחן חוזר או בוחן חוזר . בצורה זו מנוצל המבחן או הבוחן לעידוד למידה . הצעה לתרגול שיחה תלמידים עומדים בשתי שורות זה מול זה ) בכיתה או במסדרון או בחצר ( ומתחילים לשוחח בנושא מסוים . כאשר המורה נותן סימן , הילד שבסוף השורה הראשונה עובר לתחילתה , והתלמידים מתחילים את השיחה מחדש עם התלמיד האחר שנמצא מולם . כיוון שבכיתה יש גם בנים וגם בנות , יתרגלו התלמידים שימוש בצורות זכר ונקבה . המורים מאזינים לשיחות התלמידים ומתקנים בעת הצורך . בדרך זו התלמידים זזים , קמים , עומדים ולא יושבים במהלך כל השיעור . בסוף התרגיל אפשר להזמין זוג ) או כמה זוגות ( תלמידים לשיחה לפני כל הכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר