עמוד:28

הנושא , והן מבחינת הזמן והמשאבים הדרושים למימוש הרעיון ( זמינות של חומרה וציוד בבית הספר , תוכנה מסחרית או פיתוח עצמאי של תוכנה , וכדומה ) . הנוהל המקובל ( והמומלץ ) הוא שהמורה מכין רשימת נושאים לפרויקטים ומפיצם בין תלמידי הכתה . רשימת נושאים אינה צריכה לכלול רק כותרות , אלא גס תיאור כללי קצר של המוצר או המערכת , הדרישות הבסיסיות מהמערכת ( הן מהחומרה והן מהתוכנה , ( תחומי הידע הדרושים לביצוע הפרויקט , וכן מספר ( קטן ) של מקורות שמהם יוכלו התלמידים לשאוב ידע התחלתי על נושאי העבודה . בין המקורות אפשר לכלול חוברות פרויקט משנים קודמות ( אם הפרויקט הנדרש הוא שדרוג של מערכת , ( אתרים באינטרנט , וכל חומר כתוב אחר שנמצא בהישג ידם של התלמידים . התלמידים יוכלו לבחור את הנושאים לאחר דיון בכתה שבו המורה יסקור לפניהם את הנושאים ויגבש את קבוצות התלמידים . קבוצת תלמידים תוכל לבחור נושא מרשימת הנושאים אולם אין להגביל את הקבוצה אם חבריה ירצו לסטות מהנושא המוצע . במקרה כזה , יש לבחון עם התלמידים את הצעתם - האם היא מעשית , האם המשאבים הנדרשים להם זמינים , והאם המורה מכיר את הנושא וכשיר להנחותם . ב . שלב התכנון הראשוני ואישור ההצעה לעבודה לאחר בחירת הנושא ולימוד ראשוני של פרקי הידע הדרושים לביצוע הפרויקט , יפנו התלמידים לתכנון ראשוני של המערכת ( בדרך-כלל יסרטטו תרשים מלבנים לחומרה ותרשים זרימה לתוכנה . ( בשלב זה , כמו גם בכל השלבים הבאים , יש לעודד את התלמידים לעבוד ולמצוא פתרונות בכוחות עצמם . המנחה יוכל לעזור לתלמידים להכין את ההצעה לעבודת גמר לרבות התכנון הראשוני של המערכת , פירוט הדרישות מהמערכת , לוח זמנים לביצוע ופירוט רשימת מקורות . ג . תכנון מפורט ומימוש המערכת לאחר אישור הנושא על-ידי הפיקוח , יפנו התלמידים לתכנון מפורט של המערכת ולמימושה . גם כאן תפקיד המנחה הוא בעיקר לכוון , לסייע בפתרון בעיות ולתת משוב לתלמידים על התקדמותם בעבודה . במשוב יתייחס המנחה לדרך הלימוד של התלמיד , ליכולתו להתמודד עם קשיים ולהפקת לקחים . המנחה גם יעודד את התלמידים להחליט בעצמם ויחזק את ביטחונם העצמי ביכולות שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר