עמוד:25

2 . 3 שלבי הביצוע של עבודת הגמר עבודת הגמר מתבצעת בשנת הלימודים האחרונה ( כיתה י"ב ) של תלמידי המגמה והיא נ מקנה לתלמיד 5 יחידות לימוד בבגרות . הפיקוח על המגמה הגדיר כמה פעולות שחייבים לבצע בראשית ובסיום העבודה tfWfl המגמה נמצאות הנחיות מפורטות והטפסים הדרושים- כדי להגיע למידע יש לחפש "הנחיות לביצוע פרויקטים '' ב"חפש במאגר . " כדי לשנות את המצב ולעודד שיתוף פעולה מנחים יכולים לנקוט צעדים שונים , כגון 1 א . לשבץ בפרויקט אחד תלמידים המשלימים זה את זה בתחומי הידע . ב . לחשוף את תלמידי הכיתה לפרויקטים של חבריהם במסגרת שעורי המעבדה השוטפים . ג . לארגן מפגש ( או כמה מפגשים ) של כל תלמידי הכיתה בשלב מתקדם של העבודה . במהלך מפגש זה תציג כל אחת מהקבוצות את הפרויקט שלה וכל קבוצה תהיה נתונה להערכה ולביקורת של התלמידים מהקבוצות האחרות . לבסוף נזכיר כי אחד העקרונות החשובים בלימוד סביב פרויקטים בכלל , ובביצוע עבודת הגמר בפרט , הוא התאמת החומר הנלמד בכתה לרמה , לתחומי העניין , ולידע המוקדם של התלמידים . שחר מצא כי מורים מצליחים להתאים את רמת המורכבות של נושאי העבודה לרמת התלמידים רק כאשר מדובר בתלמידים מצטיינים לנושאים מורכבים , ובתלמידים חלשים לנושאים פשוטים ( שחר , . ( 2008 לעומת זאת , המורים מצליחים פחות להתאים את רמת מורכבות הפרויקטים לתמידים בינוניים ( שהם הרוב . ( אפשר לנסות לפתור את הבעיה הזאת על-ידי ביצוע פרויקטים הבנויים בצורה מודולרית : מגדירים פרויקט באמצעות ממספר תת-מערכות בעלות דרגות קושי הולכות וגדלות . תלמידים יוכלו לבצע את הפרויקט בהתאם לרמתם ולמידת העניין שלהם : תלמידים חלשים יסתפקו בתכנון ובמימוש תת-מערכות פשוטות , תלמידים שרמת הלמידה שלהם גבוהה יותר , יתכננו ויממשו חלקים מורכבים יותר בפרויקט בהתאם לרמתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר