|
עמוד:17
. 4 רשימת ספרות איכות הסביבה בישראל בשנות האלפיים , עמרם פרוז'ינין , יונתן גלס , מכון ירושלים לחקר ישראל , המשרד לאיכות הסביבה , 1991 איכות הסביבה הימית , לקט מאמרים , המרכז לאיכות הסביבה , 1995 אל הנגב , אופירה גל , מטח , תש"ס 1000 - הבלטת הרלוונטיות של הנושאים הנלמדים . - בחינת הנושאים המצויים על סדר היום הציבורי . - יישום החומר הנלמד . - לימוד בדרך מעניינת . - מטרות נלוות : היכרות עם שפת התקשורת ושימוש מושכל וביקורתי באמצעי התקשורת . אפשר לשלב אקטואליה בלימוד הנושא בדרכים שונות : א . לשלב ידיעות רלוונטיות לנושאי הספר באופן שוטף במהלך הלימוד : בראשית השיעור , במהלכו או בסיומו . ב . לאסוף ולנתח קטעי אקטואליה בנושא מסוים . ג . " כתב עת בנושא ישראל" - אפשר לבחור קבוצה של תלמידים שתשמש מערכת של עיתון ולהוציא מעין כתב עת בנושא ישראל שיכלול אסופה של ידיעות . לכתב העת אפשר להמציא שם ואף להפיץ אותו בין תלמידי הכיתה והשכבה ) המערכת יכולה להיות כיתתית או שכבתית . ) ד . לבצע פרוייקט מקיף שיתמשך לאורך הלימוד ויכלול שלבים אחדים : איסוף , מיון ועיבוד . הצעה למהלך פעילות : . 2 איסוף - כבר בראשית הלימוד , לאחר היכרות ראשונית עם נושאי הספר , מבקשים מן התלמידים לאסוף קטעי מידע ולסמן על כל ידיעה את המקור והתאריך . כדאי שגם המורה עצמו ייקח חלק פעיל בתהליך האיסוף . . 1 מיון - התלמידים דנים בעקרונות מיון אפשריים וממיינים את הידיעות שאספו על פי העקרונות שנבחרו . לדוגמה , מיון לפי פרקי הספר , לפי נו שאים כלליים , לפי סוגי היישובים ועוד . תהליך המיון יכול להתבצע במליאת הכיתה או בקבוצות . . 3 עיבוד החומר והצגתו – החומר יעובד על פי כמה נקודות ) כולן או חלקן : ) - זיהוי עיקרי הדברים - פירוש הדברים - הקשר לנושאי הספר - קישור להתנסויות אישיות - ביקורת והערכה - חיזוי מגמות לעתיד על סמך הטקסט אפשר להציג את החומר בדרכים שונות : בקלסר , על גבי פלקט , במצגת וכדומה . הצגת החומר יכולה לשמש כבסיס להערכת התלמידים .
|
|