|
עמוד:12
קריטריונים לניתוח הפעילויות לפניכם כמה קריטריונים לניתוח הפעילויות מזוויות שונות . ניתוח הפעילויות על פי אמות מידה אלה עשוי לעזור לכם בבחירת הפעילויות ובהתאמתן ללומדים השונים . כישורי חשיבה יש בספר פעילויות הדורשות כישורי חשיבה מסדר נמוך , כגון זכירת פרטים או הפקת מידע בסיסי מן הטקסט הנקרא . יש פעילויות שהן מורכבות קצת יותר , למשל : הן דורשות איסוף מידע וארגונו מחדש בצורה אחרת - בטבלה , בתמונה , בסיכום וכדומה ; הן מצריכות ניתוח של סוגיה פשוטה ; הן דורשות הסבר על תהליך בודד או על השוואה בין תופעות בעזרת מספר מוגדר ומועט של נקודות להשוואה . יש בספר גם פעילויות מורכבות המצריכות כישורי חשיבה מסדר גבוה , למשל : השוואה בין מספר רב של גורמים והסקת מסקנות , ניתוח טענות וטענות שכנגד , ניתוח של תהליכים שונים ובחינתן של השפעות הדדיות ביניהם , יישום של עקרונות במצבים חדשים , חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות של האדם . השתדלנו להמעיט בפעילויות הדורשות כישורי חשיבה נמוכים ו"ציטוט" הטקסט . מרבית הפעילויות דורשות הפעלת כישורי חשיבה גבוהים יותר . עם זאת , חשוב לזכור ששאלות התומכות בהבנת הנקרא בטקסט הן תנאי חשוב לביצוע מטלות הדורשות כישורי חשיבה גבוהים . לכן , חשוב שהמורים יהיו ערים למקרים שבהם יש צורך במתן פיגומים לתלמידים ויעשו זאת באמצעים שונים . דוגמאות : פעילות הדורשת כישורי חשיבה פשוטים : פעילות בעמ' : 31 " איזה מהגורמים לעלייה ברמת ההשכלה בישראל הו א לדעתכם הגורם שהשפעתו הגדולה ביותר " ? התלמידים נדרשים לזהות ולתמצת את הסיבות המוזכרות בתוך הטקסט ולבחור מתוכן את הסיבה המכרעת לדעתם . פעילות הדורשת כישורי חשיבה מורכבים יותר : פעילות בעמ' : 31 " ערכו דיון בנושא : " היתרונות והחסרונות של מעורבות ארגוני מתנדבים בנושאים שבעבר היו בתחום אחריותה של . "המדינה התלמידים מתבקשים לנתח את נושא ההתנדבות ולהסיק מסקנות מן הניתוח . מיומנויות יש פעילויות הדורשות מיומנויות של הפקת מידע מתוך מפות , תמונות , טבלאות , גרפים ודיאגרמות , ויש פעילויות הדורשות גם לנתח מידע זה ולתרגם אות ו לאמצעי ביטוי או המחשה חזותיים , כמו מפות , גרפים וכדומה . יש פעילויות המפנות לפריטים בספרייה הווירטואלית – אלה דורשות מיומנות של הפקת מידע מתוך מערכת ממוחשבת וניתוח המידע שהופק .
|
|