עמוד:11

ד . הפעילויות הספר כולל פעילויות רבות בצד הטקסטים ופעילויות לסיכום ולחזרה בסופה של כל יחידה . מאגר הפעילויות מגוון : פעילויות פשוטות יחסית המבוססות על הפקת מידע בסיסי מן הטקסט ומן החומר הגראפי , ופעילויות מורכבות יותר המצריכות שימוש בכישורי חשיבה מסדר גבוה – השוואה , ניתוח טיעונים , ניתוח מפות , פיתרו ן דילמות וכדומה . יש פעילויות שלביצוען נדרש זמן מצומצם , ואחרות הן מקיפות יותר ולביצוען נדרש זמן רב . יש פעילויות המתאימות לעבודה עצמית , ויש כאלה המיועדות לעבודת צוות או לעבודה במליאת הכיתה . נפרט את סוגי הפעילויות : פעילויות רבות עשויות לשמש פתח לדיון במליאת הכיתה או בקבוצה . מכיוון שרבים מנושאי הלימוד נמצאים על סדר היום הציבורי בחברה הישראלית , נראה לנו שהמידע שבספר יכול לתת ביד התלמידים כלים להשתתפות בדיונים על הנושאים האלה . לדוגמה : עמ' 8 , 37 , 34 ג – עמ' , 149 עמ' 161 מעט פעילויות מכוונות להבנת הנקרא , והמורה יכול להחליט עד כמה הן רלוונטיות לכיתה שלו . לדוגמה המשימות הבאות : עמ' , 1 105 עמ' , 181 עמ' 189 א . משימות רבות מיועדות לפיתוח כישורי חשיבה מסדר גבוה . לדוגמה המשימות הבאות : עמ' , 11 עמ' , 17 עמ' , 19 עמ' , 45 עמ' , 77 עמ' 188 חלק מהפעילויות מכוונות את התלמידים להפקת מידע מסביבתם ) משפחה , חברים , מכרים , ) 'וכו ולהסקת מסקנות מהמידע שאספו . פעילויות רבות דורשות גילוי יוזמה והבעת דעה אישית בנושא המטופל . לדוגמה המשימות הבאות : עמ' . 165 , 45 , 419 , 19 בסיומה של כל יחידה מופיעות פעילויות לסיכום ולחזרה , שמטרתן להכליל ולסכם את העקר ונות , התהליכים והתופעות שנלמדו ביחידה . ראו עמ' 318 , 199 , 153 , 149 , 105 , 61 , 19 יש פעילויות שבצדן מופיעות הפניות לספרייה הווירטואלית – אלה הן פעילויות להרחבה ולהעשרה בנושאי הלימוד , ומפאת קוצר היריעה , המאמרים והכתבות שנמצאים בספרייה אינם כלולים בספר . לדוגמה המשימות בעמ' . 166 , 149 , 178 , 89 , 73 לימוד אינטנסיבי ואקסטנסיבי כאשר הזמן מוגבל , אפשר לייעל את הלימוד וללמד חלק מפרקי הספר באופן אינטנסיבי , וחלק - באופן אקסטנסיבי . הבחירה תיעשה על-פי שיקולים דידקטיים שונים : המיקוד ש ל הבגרות לאותה השנה , הרכב הכיתה , הרקע הלימודי שלה , חשיבות הפרקים וכדומה . פרקים חשובים וקשים רצוי ללמד באופן אינטנסיבי . ההכוונה וההדרכה של המורה חיוניים להצלחת למידה אקסטנסיבית . המורה צריך לכוון את התלמידים לעמוד על הרעיונות המרכזיים , להבין את משמעות המושגים שבפרק , להתמודד עם המיומנויות המצויות בו , להסתייע בפעילויות השונות וכדומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר