|
עמוד:9
החומרים החזותיים בגיאוגרפיה יש חשיבות עצומה לאמצעי ההמחשה והביטוי החזותיים - המפות , התמונות , הגרפים , הטבלאות ו האיורים . מאמצעים אלה אפשר לדלות מידע ייחודי וחשוב , והם מעניקים ללומד הזדמנות לפתח מיומנויות חשיבה וכן מיומנויות של הפקת מידע ועיבוד מידע ממקורות שונים . יתרה מזאת : אם מלמדים גיאוגרפיה בעזרת טקסטים בלבד , מסתכנים ב"איבוד" אותם תלמידים שסגנון הלמידה שלהם אינו טקסטואלי דווקא אלא ויזואלי . לפיכך שילבנו מגוון רחב של אמצעים כאלה : מפות - המפה היא כלי העבודה המרכזי של הגיאוגר ף ואחד מאמצעי הלימוד החשובים ביותר בגיאוגרפיה . לפיכך , לפיתוח מושכל של מיומנויות של הפקת מידע ממפות , פירוש המידע , ניתוחו ויישומו יש מקום חשוב בהוראת הגיאוגרפיה . המפות בספר " ישראל במאה ה- " 11 הן ברובן מפות נושאיות . רוב המפות מתארות את התפרסותה של תופעה אחת במרחב , למשל : מפת צפיפות האוכלוסייה ) עמ' , ) 11 מפת בני 65 ומעלה בעיר תל-אביב יפו ) עמ' ) 37 ומפת קו המתח העליון בישראל ) עמ' . ) 131 המפות מאפשרות לחקור את הביטוי המרחבי של התופעה ולחקור את הקשר בין כמה תופעות המופיעות באותה מפה או בין תופעות רלוונטיות במפות שונות . אפשר לבנות בכיתה או בספריית בית הספר אוסף של מפות ישראל . מפות כאלה אפשר להשיג בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , במרכז למיפוי ישראל , ברשויות המקומיות , במשרד לאיכות הסביבה , בלשכות תיירות בערים שונות , בחברות תיירות , באתרי אינטרנט ועוד . מפות של ערים בישראל אפשר למצ וא גם באטלסים מקומיים וב"דפי . "זהב חשוב מאוד : באטלס ישראל החדש מידע עשיר ומפורט בנושאים שונים , ומומלץ להשתמש בו באופן מתמיד במהלך הלימוד . בספר יש פעילויות השולחות את התלמידים לעיון באטלס זה . הגרפים והדיאגרמות - בספר מוצגים נתונים סטטיסטיים רבים , והם מוג שים באופנים שונים : מספרים ואחוזים ברצף הטקסט , מפות , גרפים , דיאגרמות וטבלאות . הנתונים מעודכנים ברובם עד לשנת . 1007 - 1005 נתונים אלה חשובים ביותר : הם נותנים ללומד מידע כמותי על ממדיה של תופעה , הם מסייעים לו להגיע למסקנות , להשוות בין תופעות ולשער מה יהיו המגמות בעתיד . כך , המשפט וברמת הלכידּות ) הקוהרנטיּות ( שלו . לכן הקפדנו על מ שפטים קצרים ולא מורכבים מדי ועל רצף לוגי בין המשפטים , הפסקאות . 'וכו עניינים של "מיקום" - במקרים רבים אנו " מודיעים" לתלמיד על מה הוא עתיד לקרוא בהמשך , והיכן הוא יכול למצוא מידע נוסף . במקרים אחרים מובאת תמצית של מה שלמדנו עד כאן ומה נלמד מכאן ואילך . כך אנו מסייעים לו להתמצא " איפה הוא עומד" מבחינת חומר הלימוד . שימוש בהפניות – לכל פריט - תמונה , מפה , גרף או טבלה - יש הפניה מהטקסט , וכך הנתונים אינם " תלויים באוויר" אלא מתקשרים ישירות לחומר הנלמד בטקסט . הפריטים החזותיים בדרך כלל מאמתים , מרחיבים ומסבירים בצורה שונה את המידע שמועבר באמצעות הטקסטים .
|
|