|
עמוד:6
ב . בתחום ההוראה - למידה הספר " ישראל במאה " 11-ה מכיר בקיומה של שונּות בין הלומדים ומבקש לקדם למידה משמע ותית של כל תלמיד , ולכן יש בו אפשרויות התאמה לסגנונות למידה שונים , ליכולות שונות , לנטיות ולצרכים השונים . הספר תומך בטיפוח העצמאות של היחיד ובפיתוח יכולתו לעבוד בצוות . על כן אחת ממטרות הספר היא ליצור סביבה שבה המשתמשים ) המורה והתלמיד ( יוכלו ללמוד את הנושא ב אמצעות אינטראקציה עם מגוון רחב של מקורות מידע . מגוון מקורות המידע יוצר סביבה לימודית המאפשרת גמישות , בחירה והתאמה ללומדים השונים , ומאפשרת למידה והתפתחות אישית וחברתית לקשת רחבה של לומדים . לדוגמה : ספר הלימוד בנוי באופן מודולא רי ומאפשר גמישות רבה בבחירה של נושאי הלימוד , של סדר הלימוד של הנושאים , של משך הלמידה של כל נושא ומקום התרחשותה , של השותפים ללמידה ועוד . העושר והמגוון של מקורות המידע מספקים מענה לדרכי למידה שונות : למידה דדוקטיבית ולמידה אינדוקטיבית , למידה אנליטית ולמידה חווייתית , תהליכי חקר ופתרון בעיו ת . השימוש באמצעים חזותיים שונים להצגת החומר - מפות ותמונות , גרפים ודיאגרמות , לצד המידע הטקסטואלי , מאפשר גם הוא היענות לסגנונות למידה שונים . הערכים בתוכני הספר פוטנציאל עשיר לחינוך ערכי , והוא מאפשר טיפוח של אזרחות פעילה . הנושאים הערכיים העיקריים הם : - טיפוח יחס של כבוד להישגים שמדינת ישראל הצליחה להשיג במשך שנות קיומה למרות הקשיים . - פיתוח מעורבות ויוזמה , רגישות , אכפתיות , סובלנות וכבוד אל השונה והאחר בקרב התלמידים , אזרחי העתיד , מתוך הבנת הבעיות הרבות שהמד ינה מתמודדת איתן : ביטחון , אי שוויון מרחבי וכלכלי , שסעים חברתיים ועוד . - שימת דגש על ניצול יעיל של משאבי הטבע המועטים , מבלי לפגוע בטבע , והטלת האחריות על האדם לפתח את האזור ולשמור על הטבע והנוף ועל אתרים בעלי ערך תרבותי והיסטורי , למענו ולמען הדורות הבאים . - העלאת חשיבותו של ההון האנושי , שמדינת ישראל בורכה בו , והוא מהווה בסיס לקיומה . הספר מעלה על נס את חשיבות החינוך וההשכלה של ההון האנושי , טיפוחו והתמיכה בו . המידע בהתאם לצרכים ולמטרות ; זיהוי טיעונים מורכבים בטקסטים הלימודיים , מיזוג המידע החדש שהושג עם הידע הקודם ; שימוש במידע החדש לצורך ביקורת והערכה , ל צורך של פתרון בעיות ולצורך קביעת עמדה אישית שקולה . לשם פיתוח המיומנויות , עומדות לרשות המורה והתלמידים פעילויות רבות , שרבות מהן עשויות לשמש דוגמה לשאלות שיופיעו בבחינות הבגרות בגיאוגרפיה וסביבה .
|
|