|
עמוד:4
העקרונות המנחים הדגשת הנושאים המרכזיים המעסיקים את מ דינת ישראל בימינו , בראשית המאה ה- 12 נושאי הספר מתמקדים בתופעות ובתהליכים דינמיים ועכשוויים , פיזיים ואנושיים , המשפיעים על החיים הציבוריים והפרטיים בישראל . הנושאים הנידונים בספר מביאים לתלמידים תכנים , מושגים ומיומנויות החיוניים להבנת הסביבה שהם חיים בה , ואלה עשויים לסייע להם לרכוש כלים לניתוח אירועים ומצבים משתנים , המתרחשים תדיר בעולם בכלל ובישראל בפרט . הספר מביא נושאים שנמצאים על סדר היום הציבורי במדינה , כולל נושאים שנויים במחלוקת , למשל : למי שייכת הקרקע החקלאית ? האם תהליכי הגלובליזציה מקדמים את כלכלת ישראל ? כיצד לטפל בבעיית העובדים הזרים ? ישראל מוצגת במגוון היבטים המדגישים את רב -תחומיותו של מקצוע הגיאוגרפיה ואת החשיבות של הבנת הקשרים ויחסי הגומלין בין התחומים כל אחד מהתחומים המוצגים בספר ) אוכלוסייה , כלכלה , תשתיות , יישובים , מערכות נוף , איכות סביבה ( נידון כמכלול המורכב מתופעות ותהלי כים שביניהם קשרים ויחסי גומלין . כמו כן נידונים הקשרים בין התחומים השונים : בין האקלים למקורות המים , בין הכלכלה לתשתיות , בין האוכלוסייה לאיכות הסביבה וכדומה . ניתוח הקשרים וזיקות הגומלין בין התחומים והתופעות נערך באמצעים שונים : באמצעות טקסטים ; על ידי אמצעים חזותיים כמו מפות , דיאגרמות , טבלות ותמונות ; באמצעות פעילויות ; באמצעות הפניה לחומרי העשרה ) אתרים , מאמרים וכדומה ( המצויים בספרייה הווירטואלית . הידע וההבנה שירכוש הלומד בגישה הרב -תחומית יתנו בידיו כלים להבנת הסביבה המורכבת שהוא חי בה , וכלים להבנה של אזורים אחרים בעולם . התלמיד יוכל להשוות בין מקומות ואזורים על פני כדור הארץ , ולעמוד על המשותף להם ועל ההבדלים ביניהם . הדגשת מקומו המרכזי של האדם בעיצוב הסביבה התכנית מעמידה את האדם במרכז ומאמינה בכוחו לכוון ולתכנן את עתידו . ביסוד התכנית עומדת הגישה כי היוזמה , התושי יה , היצירתיות ויכולת ההמצאה , שבני האדם ניחנו בהן , מסייעות בידיהם להתמודד עם קשיים , ולעצב סביבת חיים איכותית . עיקרון זה בא לידי ביטוי בכל אחת מהיחידות בספר . א . בתחום המקצוע הספר עוסק במדינת ישראל מהיבטים של הגיאוגרפיה הפיזית , מהיבטים של הגיאוגרפיה של האדם וביחסי הגומלין שבין התחומים . הוא מושתת על עקרונות המקצוע ועל התכנים , המיומנויות והערכים הבאים לידי ביטוי בתכנית הלימודים לחטיבה העליונה של מקצוע הגיאוגרפיה . . 2 עקרונות ומטרות
|
|