עמוד:29

פרגן : 6 הכלכלה נם נפרק זה , נמר בפרק האקלים , שילבנו בראשית הפרק הבהרות למושגים כלליים הקשורים לכלכלה , וזאת כדי לתת בסיס לדיון בנושאים הנידונים בפרק זה ולהפוך אותו למוכן וידידותי . כדאי לשים לכ להגדרה של הכלכלה המסורתית והכלכלה המודרנית . באכרונה ביניהם אץ משמעות לענף הכלכלי אלא לרמת התחנום - רמת המיכון והשימוש בטכנולוגיה ובמחקר ופיתוח , כמות הפריטים המיוצרים ליחידת זמן , והתפוצה של המוצרים . לדוגמהו גידול גפנים יכול להיעשות בדרך מסורתית , על שטח קטן , כאשר העובדים הם בני המשפחה והעיבוד כעשה ידנית , ולעומת זאת אפשר לגדל גפנים מזנים חדשים , תוצרי מחקר מתקדם , בדרך מודרנית על שטח גדול , תוך שימוש ככלים חקלאיים מתוחכמים ובחומרים כמו דשנים המזרזים את צמיחת הפרי ומשכיחים אותו , ותוך שיפור הדרכים לשיווקו לייצוא . באותו אופן קיימת תעשיית טקסטיל פשוטה , מסורתית , ומולה תעשייה מתוחכמת ויקרה של מותגי אופנה שתפוצתם מגיעה לכל העולם . כאשר מדברים על כלכלה במדינות הים התיכון , נושא חשוב נוסף הוא נושא הכלוכליזציה , שבימינו אי אפשר שלא לשים עליו דגש מיוחד . התוצרת החקלאית והתעשייתית המיוצרת כארצות הים התיכון היא חלק מן הכלכלה העולמית , ויש לה השפעה ניכרת על רמת הפיתוח של המדינות השונות . בעמוד 58 בספר ניתנה דוגמה של דרכה של מכונית על פס הייצור - לא עוד מכונית תוצרת צרפת או איטליה , אלא מאסף של פסי ייצור מטדיעת שועת . תהליך המחקר והפיתוח , העיצוב והטכנולוגיה , נמצא כמדינות המפותחות , ואילו ה"ענודה השחורה ; של ייצור המרכיבים הפשוטים יותר ותהליך ההרכבה , נמצאת במדינות המתפתחות- שם כוח האדם רב מול . הנפט , כידוע לכול , הוא מרכיכ בעל חשיבות כלכלית רנה ביותר , אך לא פחות מזה הוא מרכיב כעל חשיבות פוליטית גבוהה . העובדה כי מקורות הנפט מצויים ברובם במדינות שמדרום לים התיכון ( ובמדינות המפרץ הפרסי , [ ואילו התעשיות לעיבוד הנפט מצויות במדינות המפותחות שמצפון לו , יוצרת רגישויות פוליטיות כבדות משקל . הים התיכון מהווה כתינ תחבורה רנ חשיבות הן מבחינה כלכלית ומסחרית והן מבחינה פוליטית . חשוב להתייחס לחשיבותו של ענף התיירות . בענף התיירות טמון כוח כלכלי רכ והוא מהווה מקור הכנסה עצום לרוב המדינות השוכנות סביב הים התיכון . לענף זה יש מקום ניכר בתהליכי פיתוח , הן לאורך חופי המדינות והן בחבלי ארץ פנימיים . העלייה בחשיבותו של הענף מעלה דילמות הקשורות בשיטור התרבות המיוחדת והאופיינית לכל מקום ובסכנות לחיסולה , מול הפיתוח המואץ , ההפרעה לנוף הטבעי והפגיעה כאיכות הסביבה , כנתינ תחבורה יש לים התיכון קודם כול חשיבות כלכלית , ובהקשר זה רצוי להדניש אה חשיבותה של תעלת סואץ . נושא התעלה מוזכר אמנם כפרק העוסק כמצרים , אך חשיבותו אינה רק בשינויים שהתרחשו במצרים , אלא בשינוי הגדול שבקיצור דרכי התחבורה ובהגדלת חשיבותו של הים התיכון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר