|
עמוד:13
. 3 הפעילויות בספר בסופו של כל פרק בספר מוצעות פעילויות מתאימות . אוסף הפעילויות מגוון : פעילויות פשוטות יחסית , המבוססות על הפקת מידע בסיסי מן הטקסט ומן החומר הגראפי , ופעילויות מורכבות יותר , הדורשות חשיבה מופשטת – ניתוח , פירוש , וכדומה . השתדלנו להמעיט בפעילויות הדורשות כישורי חשיבה נמוכים ו"ציטוט" טקסט . מרבית הפעילויות דורשות הפעלת כישורי חשיבה גבוהים יותר . עם זאת , חשוב לזכור ששאלות התומכות בהבנת הנקרא בטקסט הן תנאי חשוב לביצוע מטלות הדורשות כישורי חשיבה גבוהים . לכן , חשוב שהמורים יהיו ערים למקרים שבהם יש צורך במתן " פיגומים" לתלמידים ויעשו זאת באמצעים שונים . נפרט ונדגים סוגים שונים של פעילויות . ההדגמה נועדה לעזור לכם לבחור את הפעילויות ולהתאים אותן ללומדים השונים : א . פעילויות המכוונות לחיזוק מיומנות קריאת מפה . לדוגמה : פעילות 5 עמוד 22 לפניכם רשימה של אזורים דלילי-אוכלוסין בעולם : צפון אפריקה , אלסקה , מערב אמריקה הדרומית , צפון קנדה , מרכז אוסטרליה , האי בורנ או ( דרום-מזרח אסיה , ( האי גינ אה החדשה ( דרום-מזרח אסיה , ( ארץ האש ( דרום אמריקה הדרומית . ( היעזרו במפת העולם הפיזית באטלס , ובמפות שבפריטים א , 6 א , 10 א , 14 א , 19 וכתבו לגבי כל אזור שברשימה מהו תנאי הטבע הקיצוני המאפיין אותו . או פעילות 6 עמוד 73 התבוננו במפת מדד הפיתוח של מדינות העולם ( פריט , ( 10 היעזרו במפת עולם מדינית באטלס , בצעו את הפעילויות הבאות : א . כתבו שמותיהן של 3 מדינות מפותחות . ב . כתבו שמותיהן של 3 מדינות פחות-מפותחות . ג . כתבו שמותיהן של 3 מדינות תת-מפותחות . ד . תארו את הקשר בין קצב גידול האוכלוסייה לבין רמת הפיתוח בעזרת המפות שבפריטים ב , 9 ב . 10 ב . חלק מהפעילויות המכוונות את התלמידים לרכוש מיומנות ניתוח נתונים מתוך הגרפים הרבים שנמצאים בספר . לדוגמה : פעילות 5 עמוד 73 עיינו בפריט ב 5 וכתבו : מה היה קורה לגודלה של אוכלוסיית העולם אילו היו בעולם רק מדינות מפותחות ? הסבירו . ג . פעילויות שמטרתן לעזור לתלמיד להפנים מושגים חדשים . לדוגמה : פעילות 5 עמוד 150 א . אילו התבקשתם לצלם תמונה ולהסבירבעזרתה את המושג " בידול , "מרחבי מה הייתם מצלמים ? והיכן ? ב . כתבו תיאור דמיוני של משפחה שהיגרה למדינה אחרת . בתיאור השתמשו במושגים " הגירה בין לאומית" ו"בידול . "מרחבי
|
|