עמוד:12

אמנם כל מיסה מכילה גם מזמורי פרופריום וגם מזמורי אורדינריום ; אולם בתקופות מאוחרות יותר , כאשר מלחינים כמו באך , מוצרט , בטהובן וקודמיהם מן הרנסנס הלחינו מיסות רב-קוליות ( פוליפוניות , ( הם הלחינו רק את הטקסטים של האורדינריום . ייתכן שמאחורי מסורת רבת שנים זו עמד שיקול מעשי של המלחינים : למיסה המורכבת כולה מתפילות האורדינריום ( קירייה-גלוריה-קרדו-סנקטוס-אגנוס דאי , ( ואשר הטקסט שלה קבוע ואינו משתנה בהתאם לחג , יש סיכוי להיות מבוצעת יותר מפעם אחת בשנה . פרקים של האורדינריום במקור ובתרגום ראו בלאפיון המוזיקה הגרגוריאנית של המיסה נציג קירייה מתוך פרקי האורדינריום , וגרדואלה מתוך תפילות הפרופריום . הקירייה הוא המזמור היחיד במיסה ששרים לא בלטינית אלא ביוונית . הטקסט שלו מורכב משלוש קריאות קצרות : " אלוהים , רחם עלינו" , ( Kyrie eleison ) " ישו , רחם עלינו" Christe ) , ( eleison ושוב " אלוהים , רחם עלינו " . כל משפט מושר שלוש פעמים בזו אחר זו , כך שנוצר מבנה של aaa-bbb-ccc ( החזרה המוזיקלית האחרונה על המילים Kyrie eleison שונה במקצת מהשתיים הקודמות לה . ( דוגמה : 2 קירייה ( מודוס . ( 1 תווים והקלטה NAWM 3 b-ב הגרדואלה ( Graduale ) הוא אחד המזמורים המליסמטיים והארוכים ביותר במיסה . הוא נקרא כך על שם המדרגה Gradus ) בלטינית ) שעליה עמדו הזמרים ששרו את המזמור . במרכז הגרדואלה , כמו זה שבדוגמה , 3 עומדת שירת פסוק יחיד מתהלים , ( verse ) המושר על ידי סולן . המקהלה כולה מקדימה את שירת הסולו של פסוק התהלים בשירת מענה ( רספונד , , ( Respond שאותו היא שבה ושרה כ"מענה סוגר" גם לאחריו . האופן שבו מבוצע הגרדואלה כולו הוא דוגמה לשירה רספונסוריאלית , או שירת מענה : מקהלה-סולן-מקהלה . המנעד הגדול יחסית של אוקטבה בדוגמה שלפנינו טיפוסי לגרדואלה , כמו גם המליסמות הארוכות הנמצאות בשפע לאורך המזמור כולו , אך בעיקר בחלק ששר הסולן ( ההברה הראשונה במילה Dominus מולחנת 52-ל צלילים . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר