|
עמוד:ז
הקשר לתכנית הלימודים מטרות הלימוד התלמידים יכירו את המושג אנרגיה באופן איכותי ואת ביטויו בתופעות שונות . התלמידים יכירו את הצורך באנרגיה לקיום תהליכים טבעיים וטכנולוגיים . התלמידים יכירו סוגי אנרגיה , וידעו לשייך סוגי אנרגיה שונים לתופעות שונות . התלמידים יכירו המרות אנרגיה ומעברי אנרגיה , ויבינו כיצד לתאר תהליכים שונים באמצעותם . התלמידים יכירו את חוק שימור האנרגיה , ויבינו תהליכים שונים לאורו . הבהרות מתודיות כדאי לפתוח את נושא האנרגיה בבירור הידע הקודם של התלמידים . בבירורכם יש לשאול על התכנים הנלמדים בכיתה ו בנושא האנרגיה . תפקיד אחד של בירור זה הוא לבדוק את ידיעותיהם של התלמידים , ותפקיד אחר של הבירור הוא מתן הזדמנות לעורר שאלות ולהגביר את המוטיבציה ללימוד הנושא . . 1 תת נושא : סוגי אנרגיה שלושה מושגים שחשוב להבחין ביניהם במהלך כל הלימוד הם טמפרטורה , אנרגיה תרמית וחום . חלק ממושגים אלו מופיעים בפרק האנרגיה ובפרק השישי של ספר הלימוד : חום ושינויים בחומר . הטמפרטורה היא גודל מיקרוסקופי שממנו לומדים על המתרחש בעולם המיקרוסקופי של החומר . הטמפרטורה מייצגת את אנרגיית התנועה הממוצעת של החלקיקים המיקרוסקופיים של החומר . האנרגיה התרמית היא סך כל אנרגיות התנועה של חלקיקיו של גוף . לכן , אם בכוס ובקנקן הגדול מן הכוס יש מים באותה טמפרטורה , האנרגיה התרמית שבקנקן גדולה יותר מזו שבכוס . לעומת זאת , המושג חום מתייחס לאנרגיה העוברת מגוף לגוף , והגורמת לעליית הטמפרטורה או לשינוי מצב צבירתו של הגוף שאליו היא עוברת . דוגמה לעלייה בטמפרטורה עקב מעבר חום : מוציאים קנקן מים מן המקרר אל החדר וכעבור זמן מה הטמפרטורה שלו עולה , זאת משום שחום עובר מן האוויר החם שבחדר אל קנקן המים הקרים . דוגמה לשינוי מצב צבירה עקב מעבר חום : כשמוציאים מן המקרר אל החדר קוביית קרח 0 ° C-ב מצב צבירתו של הקרח משתנה ממוצק לנוזל , זאת משום שחום עובר מאוויר החדר אל קוביית הקרח .
|
|