|
עמוד:28
מציאת טמפרטורות נקודת הטל כלים וחומרים : כוס זכוכית , תרמומטר , מים , קרח . הוראות ביצוע : מלאו מים בכוס . הכניסו לתוכה את התרמומטר והוסיפו קרח . ערבבו את המים עד שתבחינו בטיפות מים על דפנות הכוס – הטיפות האלה נוצרו בדרך שבה נוצר הטל . אם יש לכם ספקות , ציירו באצבע על הכוס . אם תצליחו , משמע שיש טל על הכוס . הטמפרטורה שמראה התרמומטר ברגע שהטל התחיל להיווצר , היא נקודת הטל , שבה הגיע האוויר לרוויה והאדים התעבו . א . מהי טמפרטורת המים עם היווצרות הטל ? א . מדוע התעבו המים על הכוס ? ב . הסבירו מדוע טמפרטורת המים מבטאת את נקודת הטל ( בקירוב . ( הניסוי מדגים היווצרות טל על גבי עצמים קרים בטבע . כוס הזכוכית קרה מסביבתה ולכן כשהמים בה התקררו , אדי המים שהיו באוויר שבסביבתה התעבו לאדי מים ( טל . ( טמפרטורת המים מבטאת את נקודת הטל = ) נקודת הרוויה : ( בשלב זה האוויר שעל הכוס קר יותר ולכן לא יכול לשאת בתוכו את אותה כמות אדי המים שהייתה בו ) ולכן הוא מתעבה לטל . הקמת תחנה מטאורולוגית בבית-הספר מומלץ לבנות מכשירי מדידה פשוטים ולהציבם במקום המיועד לתחנה מטאורולוגית קטנה בחצר בית-הספר . המכשירים הם : שבשבת , מד-רוח , מד-גשם , מד-חום וברומטר . תורנים מן הכיתה יעקבו אחרי הנתונים ויתעדו אותם על לוח מיוחד בכיתה או בחצר בית-הספר . איך בונים את המכשירים ? – הנחיות לבניית מכשירים פשוטים תמצאו בספר כיצד פועל כדור הארץ ( ראו בנספח בסוף המדריך הזה . ( המכשירים המומלצים לבנייה הם : ברומטר ( עמ ' , ( 156 שבשבת ומד-רוח ( עמ ' ( 169–168 ומד-גשם ( עמ ' . ( 170 הסברים מלווים בתמונות לבניית מכשירים למדידת תנאי מזג אוויר אפשר למצוא במספר אתרי אינטרנט ובפורומים של חובבי מזג אוויר . המלצה אחת המגבלות של ספר לימוד מודפס היא שאין אפשרות לשלב בו דגמים תלת-ממדיים , אשר תרומתם רבה מאוד להבנה ולהמחשה של תופעות ושל תהליכים . לכן , רצוי לבקש מהתלמידים להכין דגמים כאלה .
|
|