עמוד:19

ב . החומרים החזותיים בגאוגרפיה בכלל ובנושאי הגאוגרפיה הפיזית בפרט , יש חשיבות עצומה לאמצעי ההמחשה והביטוי החזותיים – התמונות , האיורים והמפות . אמצעים אלה מאפשרים לדלות מידע ייחודי וחשוב , והם מעניקים ללומד הזדמנות לפתח מיומנויות הפקה ועיבוד של מידע ממקורות מגוונים . יתרה מזאת , אם מלמדים גאוגרפיה בעזרת טקסטים בלבד , מסתכנים ב " איבוד " אותם תלמידים שסגנון הלמידה שלהם אינו טקסטואלי דווקא אלא ויזואלי . לפיכך הושם דגש על אמצעי הדגמה והמחשה להבהרת התכנים . בספר זה שולבו אמצעי ההמחשה רבים ומגוונים . וכך , בנוסף למאות תמונות שתפקידן להוסיף ממד מוחשי וצבעוני לטקסט , יש בספר איורים תלת-ממדיים להדגמת מערכות נוף מורכבות , איורים המדגימים שלבים בתהליך , תמונות שלצידן איורים תלת-ממדיים , וכמובן מפות רלוונטיות ( פריט , 21 עמ ' . ( 50 המלצה אפשר לעודד את התלמידים לצלם במצלמה רגילה או במצלמת וידאו צורות נוף או תופעות מזג אוויר שהם רואים בקרבת ביתם ובטיולים כמו שיטפונות , קמטים והעתקים , זיהום אוויר . אפשר גם להוסיף כתוביות לתמונות או קריינות לסרטי וידאו , ולהכין תערוכה כיתתית לסיכום הנושא . א . הטקסטים ניסוח באמצעות הטקסטים התלמידים מתוודעים אל שפת הגיאוגרפיה הפיזית – שפה עשירה במושגים , אשר חלק מהם חדשים , וחלק מהם הם מושגים קשים . בבחירת הניסוחים הנחה אותנו הרצון להעשיר את שפתם של התלמידים ואת אוצר המילים שלהם , אך גם להבהיר תופעות ותהליכים מורכבים בדרך הפשוטה ביותר . הקושי הלשוני של טקסט אינו טמון , כמובן , רק באוצר המילים אלא גם באורך הטקסט , במבנה המשפט וברמת הלכידות ( הקוהרנטיות ) שלו . לכן הקפדנו שהטקסטים והמשפטים יהיו קצרים ולא מורכבים מדי , וכן שיהיה רצף לוגי בין המשפטים ובין הפסקאות וכדומה . שימוש בהפניות לכל פריט ( תמונה , מפה ואיור ) יש הפניה מן הטקסט , וכך אמצעי ההמחשה אינם " תלויים באוויר " אלא מתקשרים ישירות אל החומר שנלמד בטקסט . בדרך כלל , הפריטים ממחישים , מאמתים , מרחיבים ומסבירים בצורה שונה את המידע הכתוב בטקסטים . מקום הטקסט והאמצעים החזותיים מחשבה רבה הושקעה בהכנת הטקסטים והחומר החזותי ובקשרים שביניהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר