|
עמוד:12
מיקוד בתהליכי פיתוח חשיבה בספר ישנה התמקדות בפיתוח כישורי חשיבה ולמידה . התכנים מאורגנים סביב נושאים בעלי רלוונטיות לעולמו של התלמיד , והפעילויות המלוות את התכנים מכוונות לפיתוח כישורי חשיבה מסדר גבוה ומסדר נמוך יותר . המושג " חשיבה מסדר גבוה " מדגיש באופן כללי את הניגוד שבין " מיומנויות חשיבה נמוכות , " כגון : שינון מידע או שליפתו מהזיכרון ( לפי הטקסונומיה של בלום oom , לד , ( לעומת מיומנויות חשיבה הדורשות פעולות שכליות מורכבות יותר , כגון : יישום , אנליזה , סינתזה והערכה . אפשר למיין את כישורי החשיבה לשלושה מכלולים המשולבים זה בזה : כישורי רכישת ידע - מכלול הכישורים הקשורים בהתמקדות במקורות ידע , הרלוונטיים לנושא הלימוד והחקירה , באיתורם , בליקוטם ובהבנתם . כישורי יצירת ידע - הכישורים הקשורים להמשגה מקורית ובעלת משמעות אישית של מקורות הידע . המשגה זו היא תוצר של דו-שיח רפלקטיבי ויצירתי בין הלומד ובין מקורות הידע השונים . כישורי הפצת ידע – הכישורים הנדרשים , לשם ארגון הידע באופן המאפשר את הצגתו והפצתו . בכל המכלולים גלומה היכולת לקלוט מידע חדש על בסיס ההבנה של דרך הפקתו , וכן היכולת לבנות מידע ולעצבו . כישורי החשיבה מסדר גבוה כגון , סינתזה ובנייה של מידע , נתפסים כיום , על ידי חוקרי למידה , כתהליכים חיוניים לעיבוד משמעותי של מידע . ההנחה המרכזית היא , שהלמידה תתרחש על ידי תהליך הבנייה של משמעות תוך הכרה בכך שידע אינו ניתן להעברה באמצעות מסירתו מגורם אחד לשני ( בניגוד למידע , ( אלא הידע חייב להיבנות על ידי הלומד עצמו , באמצעות תהליכים של חשיבה פעילה . תהליכי הבניית הידע כרוכים בעיבוד והטמעה של הגירויים החדשים במבנה הקוגניטיבי ובקישורם למערכת המושגים הקיימת . למידה היא אפוא תהליך של " שינוי בתפיסות מושגים " והיא עונה על שלוש מטרות : . 1 שמירת הידע לטווח ארוך . . 2 הבנת הידע . . 3 עשיית שימוש פעיל בידע . מכאן , מסתבר כי אסטרטגיות הוראה המתיימרות להתאים עצמן לעידן המודרני ולטפח לומד אוטודידקט , בעל מיומנויות אוריינות מדעית וטכנולוגיות , צריכות לכוון לחינוך לחשיבה מסדר גבוה . המאפיינים העיקריים של חשיבה מסדר גבוה הם : . 1 היא אינה אלגוריתמית . . 2 נוטה להיות מורכבת . . 3 מסתיימת לעיתים קרובות בפתרונות מרובים , שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות . . 4 כרוכה בשימוש בקריטריונים מרובים , הסותרים זה את זה לעיתים קרובות . . 5 כרוכה לעיתים קרובות בחוסר ודאות . חלק מהנתונים המשפיעים אינם ידועים . . 6 כרוכה בויסות עצמי של תהליכי החשיבה .
|
|