עמוד:197

לחות המים הם מרכיב חיוני בכל סביבת חיים , ובלעדיהם לא ייתכנו חיים . הם מהווים בין 60 % 80 % –ל מנפח גופם של רוב היצורים חיים , והם מאפשרים לתהליכי החיים להתרחש בתוך הגוף . לכן יש חשיבות רבה לכמות המשקעים , ללחות הקרקע וללחות האוויר בכל סביבה . א . מדדו את לחות האוויר . ב . דרגו את לחות הקרקע במקום מוצל ובמקום חשוף לשמש לפי 3 דרגות : רטובה ; לחה ; יבשה . סוג הקרקע הקרקע היא מצע גידול לצמחים , מקום שהשורשים נאחזים בו וקולטים ממנו מים , מינרלים וחמצן ( מהאוויר הנמצא ברווחים שבין גרגירי הקרקע . ( גודלם של גרגירי הקרקע , גודל הרווחים ביניהם וסוגי החומרים הנמצאים בקרקע משפיעים על קצב חלחול המים בתוכה , על מיני הצמחים שיכולים לגדול בה ועל בעלי–החיים שחייהם קשורים באותם הצמחים . לדוגמה : ככל שהקרקע מכילה יותר חומרים שמקורם בשרידים של צמחים ושל בעלי–חיים ( חומרים אורגניים , ( היא מקבלת גוון כהה יותר . קרקע כזאת יכולה לספוח מים בכמות רבה יותר והיא לא רק לחה יותר אלא גם פורייה יותר , כי שרידי היצורים מתפרקים בה בהדרגה ומעשירים אותה במינרלים שונים - חומרי דשן שהצמחים קולטים בשורשיהם . א . תארו את צבע האדמה ( נוסף על מדידות הטמפרטורה והלחות בה . ( ב . אם אתם מזהים את סוג הקרקע ( חול , חמרה , לס וכדומה ) ציינו אותו . ג . אם יש לקרקע תכונות מיוחדות ( ריח , שרידי צמחים , קונכיות של חלזונות וכדומה ) תארו אותן . עוצמת האור האור הוא מקור האנרגיה בתהליך הפוטוסינתזה . * בעזרתו , ובעזרת חומרים נוספים , הצמחים ( ביבשה ובמים ) בונים את גופם ומייצרים חומרי מזון . לכן עוצמת האור היא תנאי סביבתי חשוב . במקומות שבהם עוצמת האור נמוכה , כמו בצל כבד של עצי היער , או בעומק הים , הצמחים מתמעטים . האור חשוב גם לרבים מבעלי–החיים , שמתמצאים בסביבה בעזרת חוש הראייה . א . דרגו את מידת כיסוי השמים בעננים , משמים נקיים ועד כיסוי מלא בעננים . ב . מדדו את עוצמת האור בשני מקומות שונים : במקום חשוף לשמש ובמקום מוצל . היעזרו במד אור , או לחילופין דרגו את עוצמת התאורה לפי 3 דרגות : גבוהה ; בינונית ; נמוכה . פוטוסינתזה - ( בלטינית : פוטו = אור , סינתזה = בנייה ) תהליך המתרחש בתאי הצמח הירוקים . בתהליך הזה הצמחים מייצרים בעזרת אור השמש חומר אורגני ( סוכר ) מחומרי מוצא אי–אורגניים ( פחמן דו–חמצני ומים , ( ופולטים חמצן אל הסביבה . מדידת לחות הקרקע

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר