עמוד:138

שאלות . 1 כפי שראיתם בטבלה שבעמוד הקודם , רוב בעלי–החיים יכולים להעמיד יותר 2–מ צאצאים לזוג בכל עונת רבייה , ואם כך , במהלך חייהם הם יכולים להעמיד הרבה יותר צאצאים . ובכל זאת , אוכלוסיות רבות בטבע אינן גדלות , אלא נשארות יציבות ( פחות או יותר ) לאורך השנים . הסבירו את הסתירה בין שתי עובדות אלה . . 2 מדענים מסדרים את המחלקות של בעלי–החוליות לפי מידת המורכבות של בעלי–החיים ( מבחינת מבנה הגוף שלהם , ההתנהגות וכדומה ) - מן הפשוטים ועד המורכבים ביותר : דגים ( הפשוטים ביותר , ( דו–חיים , זוחלים , עופות ויונקים ( המורכבים ביותר . ( א . סרטטו במחברת טבלה , וסדרו בה את בעלי–החיים שבטבלה בעמוד הקודם לפי מספר הצאצאים שהם יכולים להעמיד - מן המספר הגדול ביותר אל הקטן ביותר . ב . נסחו טענה לפי הטבלה שארגנתם על הקשר בין מספר הצאצאים של בעלי–החיים לבין המחלקה שהם משתייכים אליה , והביאו נימוקים התומכים בטענתכם . התייחסו למידת המורכבות של היצורים בכל מחלקה וליכולתם לתפקד כהורים . פעילות איסוף מידע בחרו בעל–חיים כלשהו , ואספו עליו מידע . ערכו רשימה של כל הסכנות האורבות לצאצאיו , משלב העובר ועד שהוא מתבגר ומסוגל להביא צאצאים משלו . פרטו את הסכנות ( למשל , לא די לציין " , "טורפים אלא יש לציין אילו טורפים , ומתי פגיעתם היא המסוכנת ביותר . ( ציינו כיצד בעל–החיים שבחרתם יכול להתמודד עם כל אחת מהסכנות האלה . א . האם יש קשר בין מספר הצאצאים של המינים השונים לבין מידת הטיפול ההורי שהם מקבלים ? נמקו . ב . האם יש קשר בין מידת הסכנות האורבות לצאצאים לבין מספרם ? נמקו . צאצאים שהוריהם לא מטפלים בהם רוב בעלי–החיים שמטילים ביצים מסיימים את תפקידם ההורי מיד לאחר ההטלה . הם עוזבים את הביצים ומשאירים אותן לחסדי הטבע ולסכנותיו . ללא השגחה ביצים רבות נטרפות או מתייבשות , ואם בקעו מהן צאצאים , חלקם נטרפים , מתים ברעב או בצמא או קופאים בקור . בעלי–חיים כאלה מעמידים מספר גדול מאוד של צאצאים , וכך , למרות הסיכוי הקטן של כל צאצא לשרוד , לפחות חלק מהם מצליחים לשרוד ודי בכך כדי להמשיך את המין . מי מתרבה כך במספרים" ) - ?( "גדולים בעיקר המינים המפותחים פחות : רוב המינים של חסרי–החוליות ( כגון חרקים , אלמוגים , תולעים , חלזונות , מדוזות , ( רוב הדגים , רוב הדו–חיים וכן זוחלים רבים . כמו פרפרים רבים , גם נקבת הלבנין המשויש מטילה את הביצים שלה על הצמח , שישמש מזון לזחלים שיבקעו . במקרה הזה הצמח הוא צלף קוצני .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר