עמוד:104

הפריה חוץ–גופית - לבטים ובעיות היכנסו אל אתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה , ובחרו בתחום מדעי החיים . היכנסו אל הנושא תורשה , ובחרו ביחידת הלימוד ייעוץ גנטי . . 1 מה קרה במשפחת סמית ? - קראו את הפרטים על משפחת סמית , והסבירו מדוע היה חשוב להם לקבל ייעוץ גנטי . . 2 הזמנה לסקר - הצביעו בכיתה על שאלת הסקר , וצפו בתוצאות שהתקבלו בסקר עד כה . . 3 חקרשת - עבדו בקבוצות : בצעו את משימת החקרשת על–פי ההנחיות באתר האינטרנט . . 4 שאלות - כתבו תשובות מנומקות לשאלות שלפניכם . היעזרו במידע בפרק זה בספר , ומצאו עוד מידע ברשת האינטרנט . . 5 דיון כיתתי - דונו בשאלה : באילו מקרים מוצדק להשתמש בטכנולוגיות הפריה שונות בבני אדם , בבעלי–חיים ובצמחים , ובאילו מקרים אסור לעשות זאת - האם החברה רשאית לחוקק חוקים שיתערבו בהחלטות אלה ? התערבות מכוונת בהפריית בעלי–חיים בני האדם מגדלים צמחים ובעלי–חיים למטרות רבות , למשל : כמקור מזון , לנוי וכחיות מחמד . התכונות של בעלי–החיים והצמחים האלה אמורות להתאים למטרות הרצויות . הטכנולוגיה מאפשרת להתערב ברבייה ובהפריה של בעלי–החיים ושל הצמחים האלה , לטפח את בעלי התכונות המבוקשות ולהרבות אותם . לפניכם דוגמאות להתערבות האדם בהפריית בעלי–חיים . א . מהו ההבדל הרפואי בין אבחון קדם–לידתי לבין אבחון טרום–השרשה , ומהו הקשר בין שני סוגי האבחון האלה לבין הפריה חוץ–גופית ? ב . אילו יתרונות יש להפריה חוץ–גופית , ובאילו מקרים היא חשובה במיוחד ? הסבירו בעזרת דוגמאות . ג . אילו חששות מלווים את הטכנולוגיה של הפריה חוץ–גופית , ואילו סכנות יש בה לחברה ? ד . באיזה שלב העובר מתחיל להיחשב בן–אנוש ? האם יש הבדל בין ההגדרות של הדתות השונות ? כיצד עשויה ההגדרה להשפיע על ההתייחסות לטכנולוגיות של הפריה חוץ–גופית ושל אבחון טרום–השרשה ? ה . נסחו הצעה לחוק שיאפשר גם להיעזר בטכנולוגיית ההפריה החוץ–גופית וגם למנוע את חסרונותיה ואת סכנותיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר