|
עמוד:74
מהו קול ? חלק א : משמיעים קולות המטרה : להבין כיצד קולות נוצרים וכיצד הם מתפשטים בסביבה . ציוד : קולן , בלון , כוס זכוכית , מזלג רגיל , מיתר של גיטרה או חתיכת חוט דייגים וקשת כדי למתוח עליה את המיתר , או לחילופין - גיטרה מהלך התצפית : א . השתמשו בדרכים שונות בכלים שלפניכם כדי להשמיע בעזרתם צלילים . בכל אחד מהמקרים התבוננו היטב בכלים וגלו מה גרם להיווצרות הקול . ב . נפחו את הבלון , הקישו על הקולן כדי שישמיע קול , קרבו אליו את הבלון המנופח והתבוננו בבלון . תוצאות : תארו מה קרה בכל המקרים ומה משותף לכולם . שאלות . 1 נסחו מסקנה הנוגעת לדרך שבה קולות נוצרים . . 2 הסבירו כיצד הקולות מגיעים מהגוף שיצר אותם אל האוזן שלנו . . 3 מדוע התבקשתם להשמיע קולות בקרבת הסוכר באמצעות הקשה בפטיש על מכסה או באמצעות רשמקול או מכשיר אחר , ולא בצעקות ישירות על הסוכר ? . 4 כיצד משפיעים קולות וצלילים על עצמים בקרבתם ? . 5 איזה חלק של הפעילות גרם לכם להבין כיצד הקול נוצר ומהי השפעתו ? חלק ב : קול משפיע על הסביבה המטרה : להבין כיצד קולות משפיעים על עצמים בקרבתם . ציוד : קופסת שימורים , מכסה הקופסה ופטיש קטן , בלון קרוע , גומייה להידוק הבלון , קצת סוכר , נגן מוזיקה מהלך הניסוי : תוצאות : תארו מה ראיתם . האם השערתכם התאמתה ? מסקנה : מה המסקנה שלכם מהניסוי ? א . מתחו את יריעת הבלון הקרוע על פני פתח הקופסה ושימו עליה חצי כפית של גרגירי סוכר . ב . אתם עומדים להשמיע קולות בקרבת הסוכר , אך לפני זה שערו : מה יקרה לסוכר ? על מה אתם מבססים את ההשערה שלכם ? ג . הקישו בפטיש על מכסה הקופסה בקרבתה והתבוננו בסוכר . השמיעו צלילים מנגן המוזיקה בקרבת הקופסה והתבוננו בסוכר .
|
|