עמוד:68

חלקי העין המטרה : להתבונן בחלקי העין ובפעילותם , ולהשוותם לדגמים של העין . ציוד : פנס , עדשה דו–קמורה , עדשה דו–קעורה , עדשה שטוחה ( חתיכת זכוכית שטוחה , למשל זכוכית נושא של מיקרוסקופ , ( מסרק , קרטון שחור בגודל 30 ס"מ 30 ס"מ , קופסת קרטון סגורה ( למשל קופסת נעליים , ( דגם של עין מהלך ההתנסות : א . התחלקו לזוגות והתבוננו בעין של בן או בת הזוג מהצד . זהו את הקרנית כיצד זיהיתם אותה ? ב . העמידו את המסרק על הבריסטול השחור והאירו דרכו באלכסון . התבוננו באלומות האור הנראות על פני הבריסטול . החזיקו עדשה קמורה במסלול אלומות האור . האם המסלול של אלומות האור השתנה ? ג . התבוננו אל תוך עיני בן או בת הזוג והסתכלו היטב על האישון . תארו מה ראיתם . מדוע לדעתכם הוא נקרא אישון ? ד . התבוננו בקשתית של בן או בת הזוג . מה צבעה ? ה . בקשו מבן או בת הזוג לעצום עיניים לשתי דקות והאירו בפנס על אחת מהעיניים . ברגע פתיחת העין התבוננו היטב באישון - מה ראיתם ? ו . בקשו מבן או בת הזוג לעצום עיניים ולהניח עליהן את כפות הידיים כדי להאפיל מעט את האור . ברגע הפתיחה התבוננו באישון - מה ראיתם ? ז . חוררו חור שקוטרו 1–כ ס"מ בדופן הקופסה . התרחקו למרחק של 1–כ מטר מן הקופסה הסגורה והתבוננו בחור . מה צבעו של החור ? ח . פתחו את הקופסה - האם היא שחורה מבפנים ? ט . התבוננו בעדשה שבמודל העין או בעדשה דו–קמורה אחרת . תארו את צורתה וציירו אותה במחברת . י . העדשה משנה את מידת הקמירות שלה במעבר מהתבוננות בעצם רחוק להתבוננות בעצם קרוב . מתחו את ידכם לפנים , הרימו את האצבע והתבוננו בה . עכשיו קרבו את האצבע אל האף באטיות תוך כדי התבוננות באצבע . עדשות העיניים שלכם ילכו ויתקמרו ככל שהאצבע תתקרב לאף . בשלב מסוים כבר לא יוכלו העדשות להתקמר יותר , והאצבע תיראה לכם מטושטשת . באיזה מרחק מן האף זה קורה ? יא . העמידו שוב את המסרק על הבריסטול השחור , האירו דרכו באלכסון והתבוננו באלומות האור הנראות על פני הבריסטול . החזיקו עדשה קמורה , זכוכית שטוחה ועדשה קעורה במסלול אלומות האור . ציירו את מה שראיתם . סיכום ההתנסות : . 1 הסבירו במה דומה הקרנית לעדשה הקמורה ? . 2 במה דומה האישון לחור שבקופסה ? . 3 תארו כיצד עזר לכם החור שבקופסה להבין מדוע האישון שחור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר