עמוד:כא

משימות מידעניות ברשת - משימות אלו מבוססות על מקורות מידע ברשת האינטרנט . מטרתן רכישת מיומנויות כגון איסוף מידע , עיבוד מידע , הצגת המידע והערכת מידע . אל הרשת - משימות אלו מבוססות על יחידות לימוד ברשת , הכוללות הדמיות , ניסויים וירטואליים או פעילויות חקר . מטרתן רכישת מיומנויות של חקר כגון ביצוע ניסוי , איסוף תוצאות ועיבודן , הסקת מסקנות ופרשנות , ומיומנויות של תקשוב כגון פענוח , תפעול והבנה של ייצוגים חזותיים ודינמיים . אוריינות מדעית - במשימות אלו מוצגים לתלמידים טקסטים מדעיים המספקים מידע על תופעות , על תהליכים ועל עקרונות הקשורים לנושא הפרק . השאלות הנלוות לטקסטים מקנות לתלמידים מיומנויות כגון התמודדות עם קריאת טקסט והבנתו , הבנה של המתודה המדעית ושיטת החקר המדעי , חשיבה ביקורתית , ניתוח , מיזוג והשוואה . תצפית - במשימות אלו התלמידים עורכים תצפיות ועונים על שאלות הקשורות לתצפיות שלהם . המשימות מקנות לתלמידים מיומנויות כגון ביצוע תצפית , כתיבת תוצאות , השוואות והסקת מסקנות . מיומנויות חשיבה ולמידה הקניית מיומנויות חשיבה ולמידה היא אחת המטרות המרכזיות בהוראת המדע והטכנולוגיה . מיומנויות אלו נדרשות לצורך הבנה מעמיקה של שיטת החקר המדעי , ולצורך התמודדות עם מצבים מורכבים בעולם מתפתח ומשתנה . יחידת הלימוד מדעי החיים לכיתה ח היא סביבת למידה מאתגרת , המעודדת מיומנויות חשיבה ולמידה כגון חקר וגילוי , פתרון בעיות , מידענות , אוריינות מדעית , אוריינות תקשוב וחשיבה מסדר גבוה . מיומנויות חקר וגילוי ופתרון בעיות תהליכי חקר , גילוי ופתרון בעיות נשענים על גישות מתודולוגיות המאפיינות את תחומי המדע והטכנולוגיה , ולפיכך הם מזמנים פיתוח של מיומנויות חשיבה ועשייה . בפרק המבוא הובאה סקירה תאורטית קצרה של מהות המחקר המדעי במדעי החיים ושל שיטת החקר המדעי הנהוגה בעולם המחקר . ביחידת הלימוד עצמה שולבו התנסות בפועל במעבדה והתנסות חווייתית , ובכללן תכנון וביצוע שלבים שונים בתהליך החקר . פעילויות המעבדה חשובות ביותר לביצוע , ועליהן להיות חלק אינטגרלי במהלך ההוראה . רוב ההצעות מכוונות לעשייה של התלמידים , אך במקרים אחדים עליהם לנתח מחקרים שנעשו בידי חוקרים . בתחום זה כללנו את היכולות שלהלן : תכנון ניסוי - הגדרת מטרות הניסוי , תכנון הפתרון ביצוע הניסוי - איסוף הנתונים , הצגתם בטבלאות או בגרפים מתאימים ניתוח ממצאים והסקת מסקנות - ניתוח הנתונים , דיון בממצאים , השוואות , הסקת מסקנות וסיכום . הקניית מיומנויות אלו שולבה בפרקי היחידה בפעילויות ניסוי , בפעילויות תכנון ניסוי וביצועו , בפעילויות חוקרים ברשת ובפעילויות סיכום . מידענות מיומנויות של מידענות הן חלק אינטגרלי של חקר ושל פתרון בעיות . היום , עם התרחבות מקורות המידע ברשת האינטרנט , מיומנויות המידענות חשובות ביותר , ואלו הן : איתור מידע , איסוף מידע והעברתו - שימוש בספרים , במאגרי מידע וירטואליים ברשת ובמדיה אינטראקטיבית ; קריאה ביקורתית של מאמרים , של ספרי עיון ושל כתבי עת עיבוד מידע והשוואתו - ארגון ומיון מידע , השוואה בין מקורות שונים , מיזוג מידע ממקורות שונים , הסקת מסקנות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר