|
עמוד:יז
התלמידים יחקרו מאפיינים של בית גידול . התלמידים יאפיינו סוגים שונים של יחסי גומלין בין יצורים . התלמידים יידעו לייצג יחסי הזנה בתרשימים של שרשראות ומארגי מזון . התלמידים יבינו את ההשלכות שיש לפעילות האדם על המרכיבים הביוטיים והאביוטיים במערכת האקולוגית . התלמידים יכירו דרכים לצמצום הפגיעה בסביבה בהלימה לעקרונות הקיימות . התלמידים יציגו שאלות חקר , יתכננו ויבצעו ניסויים מדעיים הקשורים לתוכני הלימוד במדעי החיים , יסיקו מסקנות מתוך ממצאי הניסוי וייצגו את ממצאיהם ומסקנותיהם בדרכים שונות . התלמידים יבינו את קשרי הגומלין בין המחקר המדעי לבין הטכנולוגיה , בתחומי מדעי החיים והרפואה לשיפור איכות חיי האדם והסביבה . הבהרות מתודיות בתור רקע לחומרי הלימוד בפרק זה חשוב לשים לב לנקודות שלהלן : . 1 התאמה לסביבה - ההתאמה לסביבה היא תוצאה של תהליכי בררה טבעית , שבהם נבררים הפרטים בעלי התכונות המקנות להם יתרון על פני אחרים . תהליכי הבררה הטבעית אטיים , הם נמשכים מאות ואף אלפי דורות , והם מושפעים מן השינויים בתנאי סביבת החיים . במקרים רבים קשה לתלמיד להבין כי התאמה אינה תהליך רצוני המופעל ביצורים חיים לפי החלטתם . לכן בכל פעם שדנים בהתאמה כדאי לנקוט לשון סבילה או ניסוח סתמי ההתאמה" ) התפתחה" או " , ( "מתפתחת כדי להדגיש שהתהליך אינו מתוכנן , מכוון או רצוני . חשוב לתקן ניסוחים שגויים כגון " היצורים מתאימים עצמם , "לסביבה ולתקן אותם ל"היצורים מותאמים . "לסביבתם אפשר להסביר בעזרת דוגמאות מתאימות כיצד המנגנון של בררה טבעית פועל בקרב אוכלוסיות של יצורים חיים המתקיימים באותו בית גידול . . 2 מרכיבים ותנאים במערכת האקולוגית -
|
|