עמוד:ט

מטרות הלימוד התלמידים יכירו את מבנה מערכת העצבים ויבינו את התאמתה לתפקודה ברמת תא , איבר ומערכת . התלמידים יכירו סוגי גירויים ויבינו את רצף התהליכים המתרחשים מקליטת הגירוי ועד לתגובה עליו . התלמידים יכירו את המבנה של העין או של האוזן ויבינו את התאמת חלקיה לתפקודם . התלמידים יכירו ליקויי ראייה או ליקויי שמיעה , יבינו את הסיבות המבניות לליקויים ויכירו אמצעים לטיפול בהם . התלמידים יבינו כיצד התנהגויות מתאימות תורמות לשמירה על בריאות העין או האוזן . התלמידים יציגו שאלות חקר , יתכננו ויבצעו ניסויים מדעיים הקשורים לתוכני הלימוד במדעי החיים , יסיקו מסקנות מתוך ממצאי הניסוי וייצגו את ממצאיהם ומסקנותיהם בדרכים שונות . הבהרות מתודיות בתור רקע לחומרי הלימוד בפרק זה חשוב לשים לב לנקודות שלהלן : . 1 תקשורת בין בעלי–חיים - בחרנו להתחיל את נושא התקשורת בדוגמאות מתחום התנהגות בעלי–חיים . דוגמאות אלה מבהירות את כל המרכיבים הקיימים במושג תקשורת : מעגל התקשורת - המוסר , המסר , המקבל והמשוב ; ערוצי התקשורת השונים - קולי , חזותי , כימי ועוד ; והתפקידים השונים שיש לתקשורת בעולמם של בעלי החיים - השגת מזון , רבייה , שמירה על טריטוריה ועוד . להרחבה אנו מציגים את התאוריה של עקרון ההכבדה , תרומה ישראלית של הזואולוג אמוץ זהבי למדע האתולוגיה [ זהבי , 'א זהבי א' . ( 1996 ) טווסים , אלטרואיזם ועקרון ההכבדה . תל אביב : הוצאת החברה להגנת הטבע . [ . 2 תקשורת בצמחים - גם לפרחים ולפרות צבעוניים וריחניים תפקיד במערך התקשורת שבין צמחים לבין בעליחיים . הם מושכים את תשומת לבם של בעלי–החיים , גורמים להם לבוא ולבקר את הצמח ואגב כך להאביק את הפרחים או לפזר את הזרעים שבפרי ( על כך בהרחבה בפרק הרבייה . ( הביולוגים טוענים שיש גם תקשורת בין צמחים . קיומה של תקשורת כזו הוכח בניסויים רבים , לדוגמה : נמצא כי חומרים נדיפים המתפזרים מצמח שאכל בעל–חיים צמחוני מתפזרים באוויר ומגיעים אל צמחים שכנים . בגלל חומרים אלה מגבירים הצמחים שקלטו אותם את ייצורם של חומרים שונים הדוחים בעלי–חיים צמחוניים . . 3 מערכת העצבים והחושים - התהליך המתרחש במערכת העצבים הוא המשך של התהליך התקשורתי המתקיים בין יצורים חיים . המסר שמסר יצור אחד נקלט באיברי החוש של היצור השני , עבר באמצעות מערכת העצבים למוחו , ושם התרחש עיבוד של המידע והתחילה התגובה המתאימה . הפרק עוקב אחרי התהליך הזה - קליטה , עיבוד ותגובה . השמירה על רמת גלוקוז בסיסית בדם היא דוגמה לעיבוד מידע שמקורו בתוך הגוף . דוגמה זאת באה להדגיש את חשיבותה של מערכת העצבים בשמירה על הומיאוסטזיס . דוגמה אחרת היא תחושת חום הנקלטת במערכת העצבים , המובילה בסופו של דבר להפרשת זיעה ולהרחבת כלי דם בעור - הגורמים לקירור הגוף . . 4 העין - מבנה ותפקוד , האוזן - מבנה ותפקוד - יש לבחור אחד מהנושאים ולהתעמק בו . בספר זה מוצעות פעילויות שונות , מתוקשבות ולא מתוקשבות , להבנת המבנה של איברי החוש האלה ולהבנת דרך פעולתם , אך יש עוד פעילויות רבות שאפשר לבצע בכיתה בנושא העין והראייה או האוזן והשמיעה . עבודה במחשב וברשת האינטרנט פעילות מתוקשבת : תקשורת בין בעלי–חיים באתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il הפעילות כוללת שני סרטונים שבהם נראים בעלי–חיים המקיימים ביניהם תקשורת , ומשמשת לתרגול מעגל התקשורת בין בעלי–החיים ולהבנה של תפקידי התקשורת . מידענות ברשת : ערוצי תקשורת בין יצורים חיים הפעילות כוללת איתור ואיסוף מידע בנושא ערוצי תקשורת בין יצורים חיים במקורות מידע ברשת , במאגרי מידע וירטואליים ( כגון אתר הספרייה הווירטואלית של מטח ) ובעזרת מדיה אינטראקטיבית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר