עמוד:27

בעקבות קריאת הטקסט ארגון מידע באמצעות השוואה , שימוש בטבלה והסקת מסקנות שני קטעי הקריאה האלה ( הסביבונית , העקרבן ) עוסקים בדרכים שונות של התאמת בעלי חיים לסביבה מימית המאפשרת להם לנשום בה אוויר . מטרת הקריאה היא לערוך השוואה בין אופני ההתאמה של בעלי חיים שונים לסביבתם . השוואה היא פעילות לימודית האופיינית ללימוד של נושאים מדעיים . השוואה היא פעילות חשיבה מסדר גבוה . השוואה היא אמצעי נוח להצביע על הבדלים ועל נקודות דמיון בין אובייקטים , בהתייחסות לקריטריונים שונים . מה נדרש מהתלמידים כדי לערוך השוואה ? להבין את מטרת ההשוואה . להכיר את המאפיינים של מושאי ההשוואה . לקבוע במה מושאי ההשוואה דומים או שונים . ליצור קריטריונים להשוואה . לארגן את המידע לפי הקריטריונים . להסיק מסקנות וליצור הכללות . מבנה של טבלה מאפשר לתמצת את המידע הרלוונטי לנושא כלשהו , בשונה מטקסט רציף הכולל גם מידע שאינו בהכרח רלוונטי . עם זאת , מבנה הטבלה מצריך צמצום , בחירה בעיקר וקיצור . מטרות השימוש בטבלה : - להבין טוב יותר את רכיבי המידע ואת ההבדלים ביניהם . - להגיע להכללה של מושגים חדשים ולהבנתם . - להקיש מדבר אחד על דבר שני . - לארגן מידע . - לנתח את רכיבי המידע ולזהות את הקשרים ביניהם . על פי חשיבה בתהליך הלמידה בעידן הידע , המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים , ירושלים , התשע " א , 2010

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר