עמוד:22

מילות הוראה בטקסט מפעיל מילות ההוראה מכוונות לביצוע משימות שונות . כל מילת הוראה מכוונת לפעולה אחרת . לפי מילות ההוראה אפשר להבין מה נדרש לעשות בכל פעילות : התבוננות , רישום , השוואה וכדומה . יש מילים כגון צפו , בדקו , מדדו , רשמו או ציינו , האופייניות לתצפית . מומלץ לברר עם הכיתה בהוראה ישירה את המשמעות של כל מילת הוראה , ולאחר מכן ליישם את הנלמד באמצעות פעילות של השלמת מילים בטקסט . בפעילות זו התלמידים נדרשים להבחין במשמעות השונה של כל אחת ממילות ההוראה ושל הפעולות המתאימות לתצפית . במליאה מסמנים את כל מילות ההוראה בטקסט . כותבים על הלוח את מילות ההוראה : צפו , בדקו , מדדו , רשמו , ציינו . מבררים את המשמעות של כל אחת ממילות ההוראה ואת ההבדל ביניהן . לדוגמה : ההבדל בין רשמו לציינו ( ציון יכול להיעשות גם בעל פה , אבל ההוראה רשמו מכוונת לכתיבה . המילה ציינו רומזת לכמה עניינים או נקודות , ואילו רשמו מכוונת לתיאור כללי יותר . ( פעילות אישית כותבים על הלוח את הקטע " דיווח על התצפית " שלהלן , ומבקשים מן התלמידים להשלים את המילים החסרות ( מומלץ לא לכתוב על הלוח גם את המילים שבתרמילון . ( דיווח על התצפית בתצפית שערכנו בדג זהב ששחה בתוך צנצנת . בהתאם להוראות את מספר הפעמים שהדג פתח את הפה שלו כדי לנשום . על המדידה שלוש פעמים , ובכל פעם את התוצאות . אחרי שסיימנו את כל המדידות , את התוצאות שלנו עם התוצאות של זוגות אחרים . לבסוף כתבנו את המסקנות . ( המילים שהושמטו : ספרנו , צפינו , רשמנו , השווינו , חזרנו ( .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר