עמוד:174

והמלמדים תורה ברבים היה שריפה , כשהם כרוכים בספר תורה ( כך הומת ר' חנינא בן תרדיון , אחד מ '' עשרת הרוגי מלכות" ( . חכמי ישראל באותה תקופה חירפו נפשם על קיום המצוות , והותירו רושם רב על הדורות הבאים . בעקבות התנהגותם נטבעו במקורותינו המונחים שמד וקידוש השם ( בלועזית : מרטירולוגיה . ( הידוע מבין מקדשי השם בעקבות מרד בר כוכבא הוא ר' עקיבא ו רבי עקיבא נאסר בידי הרומאים על שלימד תורה ברבים , ופרשת מותו בבית האסורים היא דוגמה מובהקת לחירוף הנפש נוכח הגזירות . מותו ארע בשעה שהתעקש לקרוא "קריאת שמע" בזמנה . אדם הקורא "שמע" מקבל על עצמו עול מלכות שמים ומבטא את אמונתו בייחודיותו של ה , ' בהיות ה' האל היחיד . הרומאים ראו בשלילת קיומם של אלוהים אחרים פגיעה בתפיסת הקיסר כאל . הרומאים עינו את ר עקיבא , אולם הוא לא חדל מלקרוא "קריאת שמע , " ובתוך כך מסר את נפשו על "קידוש השם . " בכך הפך ר' עקיבא מופת לדורות — באמונתו האיתנה ובנאמנותו לה עד מותו . מרטירולוגיה מקור המושג במסורת הנוצרית . במאות הראשונות לספירת הנוצרים , כאשר השלטונות הרומיים ביקשו למנוע את התפשטות הנצרות ורדפו את הנוצרים , סבלו רבים ומתו על קידוש אמונתם . הכנסייה הנוצרית כינתה אותם נוצרים "מרטירים . " בנצרות נחשבים המרטירים לקדושים . מרטירולוגיה היא מונח המתייחס למסירות נפש על אמונה דתית , כפי שהיא באה לידי ביטוי בדתות השונות . עשרת היוג > מלכות — עשרה מגדולי המנהיגים הרוחניים של היהדות , אשר הוצאו להורג בעינויים קשים , על ידי המלכות ( השלטון הרומי ) בתקופת המרד . ניניהם : 1 עקינא , ר' חנינא כן תרדיון ורי ישמעאל בהךגדול . מרטיר מצ . רי

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר