עמוד:138

בדומה לכך , כאשר בא אלי , ידע את אשר אעוץ לו , ובאמתרות הייתה רק תשובה אחת אשר יכולתי לתת לו : הנך חופשי , ושומה עליך לבחור , או במילים אחרות — להמציא . שום חוק של מוסריות כללית לא יראה לך את דרכך . אין עמור אש המדיריכנו בעולם זה . אמנם הקתולים לא יסכימו לדעתי — אולם בסופו של דבר אני הוא שצריך לפרש את הסימנים . מה שמשותף בין אמנות למוסר , שבשניהם יש לנו עניין עם יצירה והמצאה . אין אנו יכולים להחלים אפריורי ( מלכתחילה ) מה צריך להיעשות . דומני שהובהר לכם כצורה מספקת במקרה של ה 00 ודנ 0 שבא לראותני , שתהיה אשר תהיה תורת המוסר שאליה יפנה , קאנסית או אחרת , לא יוכל למצוא בהן מדריך כלשהו . הוא חייב להמציא את החוק לעצמו . לא נוכל , כמובן , לומר שאדם זה , בהעדיפו להישאר עם אמו — הווה אומר באמצו כאושיות מוסריותו סנכוימנס , דבקות אישית ונדיבות ממשית — בוחר בצורה בלתי אחראית . לא נוכל לומר כזאת גם כאשר העדיף לעקור לאנגליה . האדם עושה את עצמו.- אין הוא מוצא מן המוכן . הוא עושה את עצמו על ידי בחירת המוסר שלו , ואין הוא יכול אלא לבחור במוסר — כזה הוא לחץ הנסיבות עליו . אנו מגדירים את האדם רק ביחס למעורבותו ( ... ) הוא עומד לפני מצבים המשתנים תדיר , והבחירה נשארת תמיד בחירה של מצב . הבע"ה המוסרית לא נשתנתה ( ... ) זיאךפלל סארטר , האקזיסטנציאליזם היא הומניזם , יעקב גלללמב ( מתרגם , ( ירלשליס , 1988 עמי . 41-40 , 26-22 ... ' הנך חלפשי ושומה עליל לנחור " ...

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר