|
עמוד:107
משפטן אחר עומד על משמעות ההבדל שבין המקרים הנדונים בספרות המשפטית בעולם ובין המקרים הנדונים , בדרך כלל , בספרות ההלכתית היהודית . ההתמודדות האינסלקסואלית בשאלות הקשות של התנגשות בין חיים לחיים כמשפנו העברי היא בעיקר בהקשר של דרישות שרירותיות של גויים כעלי כוח נגד יהודים חסרי אונים . לעומת זאת , אצל האנגלים והאמריקנים נדונו שאלות אלה בהקשר של אניות שנסרפו בלב ים , ונותרו מהן ניצולים ספורים בסירות הצלה . דומני כי הבדל זה מבוסס על ההבדלים בהיסטוריה של עמים אלה ומשקף אותם . האנגלים והאמריקנים — יורדי ים הנם , ולגביהם היו שאלות אלה , של ספינות נסרפות , מעשיות ביותר . לצערנו הרב , ההיססוריה של עם ישראל גרושה רדיפות בירי פריצים שרירותיים וקבוצות גויים שרו" יהודים היו להם הפקר . לכן למשפס העברי , הדוגמאות אשר שימשו מסגרת לדיון העיוני , היו מציאותיות ביותר . תופעה זו מסבירה , אולי , את רגישותו המיוחדת של המשפס העברי למומנס הכניעה לרודנות בשאלות הברירה כין חיים לחיים . מתון . אהרון אנקר , "רצח מתוך הכרח וצורך במשפט העברי" שנתון המשפט העברי , תשל"ה , כרך כי , עמי . 174 ש אלות . 1 סכמו בלשונכם את הדעות השונות שהובאו בסקירה המשפטית . עם איזו מביניהן אתם מזדהים ? מדוע ? . 2 השוו בין המקרה המתואר כאן , השלכת יחידים מסירות הצלה לשם הצלת רכים , לבין המקרה התלמודי של מסי רת יחיד למען הצלת רבים ( עמי . ( 82 עמדו על הדומה ועל השונה בין שני המקרים ובין שתי ההכרעות . . 3 השבית בלשונכם את טענתו של אנקר המנסה להסביר את הרגישות הגבוהה של המשפט העברי ביחס להקרבת יחיד למען רבים . האם היא נראי ת לכם נכונה ? הסבירו . . 4 האם ייתכן שבמקרים כגון אלה הנדונים כאן ( מן הספרות המשפטי ת הכללית ) יקבעו מקורות המשפט העברי הכרעה אחרת מזו המובאת במקורות התלמודיים שראינו לעיל ? נמקו היטב את דבריכם . ( תוכלו להיעזר בדברים שהובאו לעיל בעמי , 97 שגם הם מדברי פרופ אנקר ( .
|
|