|
עמוד:95
ח . מדברי משפטנים בני זמננו - טעמו של איסור ההסגרה נציג לפניכם שני הסברים שונים שנתנו פרשנים ומשפטנים בני זמננו לאיסור ההסגרה שבתלמוד . ההסברים השונים עשויים להוביל למסקנות שונות , במקרים אחרים , שונים מן המקרה התלמודי , שבהם הצלת חיי הרבים כרוכה בפגיעה בחיי יחיד . איסור הסגרה - "החיים הם ערך עליו גל * יוך במקור שלפנינו מנסה שמואל אטלס — משפטן , פילוסוף וחוקר תלמוד בן זמננו — להסביר את התפיסה הפילוסופית והמוסרית שמאחורי הפסיקה הבסיסית של ההלכה '' יהרגו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל . " קראו את דבריו בעיון . נראה שעיקר הדי ] של ""הרג ואל יעבור" בשפיכות רמים הוא משום שהלאו של "לא תרצח" הוא ציווי מוחלס שלא ניתן לשיעורין ולהערכה , ואינו תלוי בתוצאות של קיום המצווה הכלולה בלאו זה . ואפילו אם על ידי קיום הציווי של "לא תרצח " ייהרגו רבים , אל ימסרו נפש אחת מישראל , כי הציווי הוא מורול 0 ולא ניתן להערכה על פי תוצאותיו ... סברת רבא היא , לדעתי , לאמור שהחיים הם הערך העליון והמורול 0 שלא ניתן להצלה על ידי שפיכות דמים של נפש אחת , כי אץ לקיים בזה את הכלל "וחי בהם ולא שימות בהם , " כמקום ש"חי בהם" הוא כתוצאה הכרחית משפיכת דמים ... החיים בעצמם מהווים את הערך העליון והמוחלט , העולה על כל שאר הערכין , ולא ניתן להערכה ולהבחנה בין חיים של יחיד וחיים של רבים ובין נפש אחת ונפשות רבות . כי פירושו של " הערך המוחלכר הוא שאין ערך עליון ממנו ; ואם יהא ניתן להערכה של שיעור ומספר , ולהבחנה בין רבים ויחיד , נמצא שהערך העליון והמוחלט תלוי בערך העולה עליו , והרי זה כשני הפכים כנושא זה . שמואל אטלס , הערות לספר השגות הרמ"ך על הימניים , ירושלים , תשכ"ט , הערה . 8 םברת רבא — כזכור , הסברה היא : מה ראית שדמך שלך אדום יותר , שמא דמו של הזולת אדום יותר ? ( ראו לעיל בפרק בי . ( וחי בהם — רוזייל במדרש לומדים מן הפסוק "וחי בהם , " שמסרת המצוות אינה להביא מוות על האדם ולכן , בדרך כלל , פיקוח נפש דוחה את המצוות שבתורה ( הרחבה כפרק ו י . (
|
|