עמוד:22

. 3 כתיבת המשפטים בניסוח שונה של חלק מן המילים , או שינוי סדר המילים במשפט כדי ליצור לכידות עם המשפטים האחרים , או כדי לפשט אותו למען הנמענים . . 4 מיזוג מידע - כתיבת משפט חדש הכולל פרטי מידע מתוך שני משפטים מאותו טקסט או משני טקסטים שונים . למשל : בשני הטקסטים ניתן מידע על מאסרה ושחרורה של המרגלת . המשפט הממזג את המידע משני הטקסטים יכול להיות : היא נתפסה , נדונה למוות , ישבה בכלא ושוחררה אחרי 7 שנים בעסקת חילופי שבויים . במליאה בוחרים בדגם הרצוי ( מעמוד ( 21 להכנת ההרצאה והמצגת . דנים בתוכן שיהיה בכל שקופית . אומרים לתלמידים שעתה יש להחליט אילו פרטי מידע יימסרו בהרצאה ואילו במצגת . מדגימים בליווי הסבר כיצד כותבים את עיקרי הדברים על חייה ופועלה של הדמות על פי שיקולי הדעת שפורטו לעיל , ועל פי יסוד מארגן של סדר כרונולוגי . לדוגמה : . 1 העתקה של פרטי המידע החשובים והרלוונטיים : קוראים את המשפט הראשון בטקסט המידע " שולמית קישיק כהן : " " שולמית כהן - קישיק נולדה בארגנטינה להורים שחינכו את ילדיהם לאהבת ישראל " ושואלים : האם כל פרטי המידע במשפט זה חשובים באותה מידה ? מה הניע והשפיע על מהלך חייה - העובדה שנולדה בארגנטינה , או שחונכה לציונות ? מעתיקים רק את המידע החשוב : " חונכה לציונות . " . 2 ניסוח מכליל של פרטי מידע : קוראים את הפסקה השלישית בטקסט " חנוכיית שבעת הנרות . " מבקשים מהתלמידים לומר במשפט אחד ( או שניים ) מה היה הפתרון שמצאה שולמית קישיק-כהן לבעיה שתוארה בפסקה השנייה . . 3 כתיבת המשפטים בניסוח שונה : קוראים את המשפט השני בטקסט : " שולמית קישיק כהן " ומדגימים כיצד אפשר לכתוב את פריט המידע 'בהיותה ילדה עלתה המשפחה לירושלים' במילים אחרות , כגון : 'בגיל צעיר עלתה עם משפחתה לירושלים ' . או : 'לאחר שמשפחתה עלתה לארץ הם התגוררו בירושלים . '

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר