עמוד:120

מדידת עומק העוני השיטות השונות למדידת העוני מאפשרות אמנם לדעת מהו שיעור העניים באוכלוסייה , אך אי אפשר ללמוד מהן מהו עומק העוני , כלומר , עד כמה העניים הם עניים . הרי מצבה של משפחה שהכנסתה עומדת על 10 % מתחת לקו העוני , למשל , אינו דומה למצבה של משפחה שהכנסתה עומדת על 40 % מתחת לקו העוני . לכן מקובל להוסיף מדידה נוספת , מדידת פער העוני . מדד פער העוני מתאר עד כמה ההכנסה הממוצעת של המשפחות המצויות מתחת לקו העוני נמוכה מקו העוני . כך ניתן ללמוד לא רק מי נמצא מתחת לקו העוני אלא גם עד כמה העניים רחוקים מקו העוני , כלומר , עד כמה הם רחוקים מהכנסה הנתפסת כמינימאלית לקיום בישראל . בשנת , 2007 למשל , עמד פער העוני בישראל על . 34 % משמעות הדבר היא כי ההכנסה הממוצעת של המשפחות העניות הייתה רחוקה ב 34 % - מקו העוני . הגדרת העוני ומדידתו בהלכה היהודית התורה קובעת : " וכי ימוך אחיך ומטה ידו עמך , והחזקת בו גר ותושב וחי עמך" ( ויקרא כה , לה , ( כלומר : כאשר מצבו הכלכלי של האדם מידרדר והוא נזקק לעזרה - חובה לסייע לו . במשנה , כאשר נדרשו חז"ל להגדיר מיהו עני לצורך מצוות הצדקה המוטלת על הציבור , הם קבעו : " מי שיש לו מזון שתי סעודות , לא ייטול מן התמחוי [ קערת צדקה שנתנו ממנה אוכל לעניים ;[ מזון ארבע עשרה סעודות , לא ייטול מן הקופה [ שחילקו ממנה כספי צדקה בערבי שבתות לעניי העיר ] ( משנה , מסכת פאה , פרק ח , משנה ז . ( לגבי הצדקה הניתנת על ידי היחיד - מדובר במצווה אחרת , ולכן נקבע קריטריון שונה : " מי שיש לו מאתיים זוז [ שכבר אינו נחשב עני , [ לא ייטול לקט , שכחה ופאה ומעשר עני . היו לו מאתים חסר דינר , אפילו אלף נותנין לו כאחת , הרי זה ייטול" [ מכיוון שקנה אדם לעצמו מעמד של עני , הריהו זכאי ליטול מן הצדקה , ואפילו נתנו לו אלף בני אדם צדקה בזמן אחד , הוא רשאי ליטול ] ( משנה , מסכת פאה , פרק ח , משנה ח . ( ועל כל אלה חל הכלל : " הכול לפי המקום והשעה , " כלומר , את הסכומים יש לעדכן לפי המקום והתקופה . ב"ספר החינוך" שחובר בימי הביניים , ובו תיאור של כל תרי"ג המצוות , אפשר לראות הרחבה של השכבות החברתיות שעליהן חלה מצוות הצדקה : [ ... ]" אל תחשוב שעניין מצוות הצדקה לא יהיה רק בעני אשר אין לו לחם ושמלה , כי אם אף בעשירים גדולים תתקיים גם כן מצוות הצדקה לפעמים , כגון עשיר שהוא במקום שאין מכירין אותו וצריך ללוות , ואפילו בעשיר שהוא בעירו ובמקום מכיריו , פעמים שיצטרך מפני חולי או מפני שום מקרה אחר " [ ... ] ( מצווה תעט . ( הרמב"ם , ? . 1 איזו משיטות המדידה של העוני מתאימה להשקפה הנאו-ליבראלית , ואיזו מהשיטות מתאימה להשקפה הסוציאל-דמוקרטית ? הסבירו . . 2 חזרו לפסק הדין בדבר הקיום בכבוד ( עמ' ( 27 וכתבו : איזו מהשיטות למדידת העוני מתאימה לדעת הרוב בפסק הדין ? ואיזו שיטה מתאימה לדעת המיעוט בפסק הדין ? . 3 מדי פעם עולה הצעה למדוד לא רק את שיעור העוני אלא גם את שיעור העושר . מה דעתכם על הצעה זאת ? מה מטרתה ? לאיזו השקפה היא מתאימה ? . 4 לעתים מוצמדות קצבאות הביטחון הסוציאלי לשכר הממוצע במשק . איזו שיטה למדידת העוני תואמת הצמדה זאת ? הסבירו . . 5 עיינו בדוח העוני האחרון שפרסם המוסד לביטוח לאומי וכתבו מהו קו העוני בישראל בשנה זו ליחיד , לזוג , ולמשפחה בת 4 נפשות . במשנה תורה , הלכות מתנות עניים , נוקט אף הוא בדרך דומה וקובע : " לפי מה שחסר העני אתה מצווה ליתן לו : אם אין לו כסות מכסים אותו , אם אין לו כלי בית קונין לו , אם אין לו אשה משיאין אותו " [ ... ] ( רמב"ם , משנה תורה , ספר זרעים , הלכות מתנות עניים , פרק ז הלכה ג . ( ? מה הם הקריטריונים להגדרת העוני ולמדידתו במקורות השונים ? סווגו אותם לפי : קריטריונים אובייקטיבים , קריטריונים סובייקטיביים , קריטריונים יחסיים , קריטריונים מוחלטים . ניקולא פוסין : ( 1665-1594 ) "רות ובועז . " בתמונה ניתן לראות את העניים המלקטים בשדה

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר