עמוד:198

האתגר : העלאת רמת החינוך למדינת ישראל כיום אחת ממערכות ההשכלה הגבוהה האיכותיות בעולם , מספר גדול של זוכי פרס נובל בתחום המדע , מגזר הייטק הממציא יותר פטנטים ממרבית מדינות העולם ורופאים הנחשבים מהטובים בעולם . ומה מצפה לישראל בעתיד ? אם משווים את הישגי התלמידים הישראליים במבחנים בין-לאומיים להישגיהם של תלמידים במדינות , OECD עולה כי ברוב המבחנים הישגיהם של התלמידים הישראלים נמוכים במידה ניכרת , הן כשמדובר בתלמידים החלשים והן כשמדובר בתלמידים המצטיינים . קיימים גם פערים גדולים בהישגים הלימודיים בין קבוצות שונות באוכלוסיית המדינה . ממצאים אלה מעוררים דאגה . כיצד יתחרו ילדי ישראל של תקופתנו - עובדי ישראל בדור הבא - עם העולם המערבי ? זאת ועוד , כיצד תצליח מדינה עם פערים כה גדולים בהישגים הלימודיים לצמצם את פערי ההכנסות בעתיד ? מהי הסיבה לרמת ההישגים הנמוכה בישראל ? בין הטיעונים הנשמעים : קיצוצים חוזרים ונשנים בשעות הלימוד , כיתות עמוסות , מורים שאינם מתוגמלים כראוי , תכניות לימוד שאינן מותאמות למאה ה , 21- בעיות משמעת ואלימות , התמודדות עם אוכלוסיות של עולים . הענקת חינוך ברמה גבוהה והקטנת פערים בחינוך תלויה גם ( אך לא רק ) בגובה התקציבים שהמדינה מפנה למערכת החינוך . בישראל , ההוצאה הציבורית לצורכי חינוך עבור כל תלמיד נמוכה מההוצאה הציבורית במדינות אחרות החברות ב , OECD- וזאת עקב קיצוצים מתמשכים בתקציבי החינוך בעשור האחרון . ואולם כאשר משווים את ישראל ל5- המדינות שהובילו בהישגי תלמידיהן במבחנים בין-לאומיים ( ראו גרף , ( ניתן לראות כי ההבדלים בהוצאות לצורכי חינוך מועטים , ובכל זאת ההבדלים בהישגים גדולים . לכן , נראה כי לא רק הגדלת תקציבי החינוך היא הפתרון , אלא לצדה יש לקבוע מדיניות וסדרי עדיפויות להוצאת הכספים . אתגרי ההשכלה הגבוהה בישראל גם מצב ההשכלה הגבוהה בישראל במאה ה21- מעורר דאגה . נתונים שונים מראים כי חלה הרעה ניכרת במעמדה ובמיקומה של ישראל ביחס למדינות המפותחות האחרות , בעיקר בכל הנוגע להשקעות בסטודנטים ולמשיכת סטודנטים למקצועות המדעיים . ההוצאה לסטודנט לצורכי ההשכלה הגבוהה ירדה ב15- שנים בשיעור של כ 60 % - ( יחסית לתמ"ג ;( בשיעור גידול הסטודנטים במקצועות המדעיים ( ביחס לגודל האוכלוסייה , ( ישראל ממוקמת במקום האחרון בין מדינות . OECD מחקרים שונים הוכיחו כי השקעה במקצועות המדעיים במדינה מסוימת הביאה לצמיחה ולשגשוג כלכלי לאותה מדינה עשור שנים לאחר מכן . נראה , אם כן , כי אחד האתגרים של מדינת ישראל הוא להגדיל את ההשקעה בהשכלה הגבוהה , ובמיוחד במקצועות המדעיים . ? . 1 כיצד , לדעתכם , ניתן למשוך יותר סטודנטים ללמוד מקצועות מדעיים ? הציעו מדיניות להשגת יעד זה . . 2 קראו על פרוייקט “ נוער שוחר מדע" באתר הפרוייקט - תנו דוגמאות לדרכים שבהן ארגון זה מעודד את התלמידים ללמוד את מקצועות המדעים . " תקציב ראוי הוא תנאי הכרחי אבל לא מספיק למערכת חינוך ראויה . למערכת החינוך שלנו יש המון בעיות , שחלקן אינן קשורות לכסף , אבל היא אינה יכולה לפתור אותן בלי להעלות את שכר המורים ולהקטין את הכיתות . פרופ' גבריאל סלומון , לשעבר דיקאן הפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה וחתן פרס ישראל הישגים מול הוצאה ציבורית לצורכי חינוך , 2006 ( באחוזים ) השוואת ישראל ל5- המדינות בעלות ההישגים הגבוהים ביותר *

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר