עמוד:15

מבקשים מהילדים להמציא הלחמים למילים שמופיעות בשלט ואינן הלחמים ( מרכז העיר , קריית חינוך , אולם ספורט . ( רושמים את ההצעות השונות של הילדים למילים אלה . כל הרכבה שהילדים יציעו , בדרך של השמטת אותיות או בדרך של הצמדה , תתקבל בברכה . מפנים את הילדים לפרסומות שבעמוד 17 ואומרים שהרבה פעמים משתמשים בהרכבת מילים בפרסומות , מתוך רצון לסקרן את הקהל , לחדש וכך לתפוס את תשומת הלב , ליצור צלצול מיוחד של מילה , לתת תחושה של משהו חדש . כך למשל שמות מסחריים מוכרים גם להם , כמו : פלדלת , פלאפון , ריצפז , ביסלי , שוקולית ( שוקו + עלית , ( קרמבו , פריגורט ( פרי + יוגורט . ( מבקשים מהם להגיד מאילו מילים נוצרו השמות של המוצרים שבפרסומות , ומהו המוצר החדש על פי מילים אלה . מפנים את תשומת לב הילדים לשמות פרטיים שהם הלחמים , למשל : ראובן , ליטל , עמיחי , ליהיא , אלעד . מבקשים מהם למצוא עוד שמות כאלה . אפשר להכין רשימה של שמות מהזיכרון , ואם יש בכיתה או בספרייה מילון של אבן שושן , אפשר להפנות אותם לכרך האחרון , למוספים , ושם יש רשימה ארוכה של שמות פרטיים . הם יוכלו לעבור על הרשימה ולגלות עוד ועוד שמות שהם הלחמים . הם ירשמו ליד כל שם מאילו שמות הוא הורכב . מבקשים מהילדים להמציא שמות למוצרים חדשים כהרכבה של שתי מילים . למשל : תיק למחשב נייד עגלה לנשיאת ילקוט לוח כיתה שמחובר למחשב טלפון שהוא גם מחשב כיסא שהופך לשולחן אופניים מתקפלים חשוב להגיד לילדים שהשם המתקבל מההרכבה צריך להיות קל להגייה , אחרת לא יתקבל על דעת השומעים . כשהם מרכיבים את השמות החדשים הם צריכים להגיד אותם בקול רם ולהיווכח שהם נוחים להגייה . הילדים ימציאו שמות וגם יגידו מאילו מילים הרכיבו אותם . מציגים לילדים כמה קטעי ספרות שבהם יש הלחמים , המצאה של המחברים ( דוגמאות בעמוד . ( 18 הילדים יבררו מאילו מילים מורכבים ההלחמים וייהנו מעצם ההמצאה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר